Personligt alarm som fungerar utan batterier

Morgonstund har guld i mund sägs det.

Ha ha säger jag!

Jag behöver inte ställa mobilens alarm för att vakna på morgonen för jag har en tvååring som sköter det där åt mig.
Möjligtvis kan jag klaga på att väckningsmelodin inte är någon soft ballad utan ett ihållande gallskrik men det positiva är att jag inte behöver bry mig om att med jämna mellanrum ladda batteriet och därmed inte heller försöka komma ihåg vart jag lagt batteriladdaren.

Imorse var alarmet tydligen ställt på 5.52.
Det var bara att pallra sig upp och tillbringa en halvtimme i badrummet i sällskap med väckaren himself.

Påklädning av samme bestämde kille, bajsblöjebyte och sen en slurk välling serverad i soffan framför Barnkanalen för att stilla den värsta morgonhungern innan det serveras frukost på dagis vid åtta.

När det ena barnets behov var tillgodosedda var det bara att göra om samma grejer, ja förutom bajsblöjan då, med barn nummer två.

Fredagströttheten var påtaglig hos oss alla tre och jag ställde in vällingburken (som vi har pulvret i) i micron istället för flaskan och började att dricka min obligatoriska morgonkopp med kaffe svart då jag hade glömt att hälla i mjölk.
Kunde först inte förstå varför kaffet smakade så konstigt...

Pga av regn och slask utanför fönstret beslutades i sista sekund med önskemål från W att hon ville åka med till dagis och sen bli lämnad på skolan efteråt för att slippa gå dit själv.

Samling på toaletten och en stund senare satt vi alla tre i bilen med rena tänder, en miljon väskor (mina, storasyster, lillebrors), extravantar och en Icakasse med urbrunna värmeljus på väg till första stoppet, dvs dagis, som ligger i början av vårt område, alltså åt fel håll om man ska lämna två barn på morgonen.

Givetvis blir vi ståendes vid järnvägen väntandes på världens längsta tågfölje.
Jag har dock märkt att Lisa Nilsson har en lugnande effekt på barnen så på morgonen lyssnar vi på hennes samlingsskiva "20 En jubileumsskiva" och just nu är det sången "En kort En lång" som går på repeat i bilen.
M sitter tyst och lyssnar och W filosoferar lite om textens innehåll (idag berättade hon att hon får inte allt som hon pekar på som Lisa sjunger i sången att de får).

Vi kom i tid till skolan för att upptäcka att överdragsbyxorna var kvar hemma så det var bara att åka tillbaks och hämtade dem *suck*.

För att undvika bensinstopp på väg till jobbet var jag tvungen att svänga in på Shell.
Där blev jag sittandes i bilen framför bensinpumpen. Kanske någon minut för länge för plötsligt kom det ut en Shellman och erbjöd sig att hjälpa mig.

Med vad vet jag inte men jag svarade nej tack det går bra. 
Jag lyssnar bara på "En kort En lång" och försöker lugna mina nerver och fokusera på vad jag ska få gjort idag och tänka igenom om det är något mer jag glömt och, och, och...

Det sista sa jag inte men däremot steg jag ur bilen och Shellmannen tyckte nog att jag såg lite ömklig ut för han höll mig sällskap under hela tankningen pratandes om allt möjligt som jag knappt hörde för jag funderade på vem som har myntat det där himla ordspråket "Morgonstund har guld i mund" och vad sjutton betyder mund!?!


Kommentera
Postat av: Hanna

Vilken morgon! Hoppas ni får en trevlig kväll och att du inte somnar i soffan av utmattning sen!



Sv; Det är just det, dom kommer undan med mycket bara för att dom är så söta!

2010-11-12 @ 10:50:58
URL: http://mamzterblog.soclog.se
Postat av: MammaMorran

Välkommen fredag hos er alltså :D

Såg att L minsann hade sovmorgon... Men nu har han åkt (haha, ifall du undrar)!



Och ja- vad betyder "mund"?!

Men det betyder ju iaf att "morgonstunden är ngt positivt" den som myntade det uttrycket lär ju varit en barnlös, arbetslös, multimiljonär med en hushållerska som lagade frukost varje morgon!

2010-11-12 @ 11:17:28
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för min lilla sovmorgon... mund = hand!!

2010-11-12 @ 12:14:35
Postat av: Tina

Hihi! Vilken gullig shellman! Jag tycker så mycket om att läsa din blogg för att du verkligen inte hymlar med hur du känner. Jag känner igen mig i så mycket av det du skriver. Jag hoppas att du får en bra fredag! STOR KRAM

2010-11-12 @ 12:19:37
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Postat av: Ida- Blivande mamma till pärlan.

Inatt har jag sovit som däckat nästan så att man blir lite rädd att man kan sova så hårt =)

Men det känns skönt, ändå känner jag mig inte pigg =(

Kram

2010-11-12 @ 13:13:44
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: Miriam

hej och tack för besöket"! Alltid kul med nya bekantskaper! Och till min sida är du alltid välkommen!

Kommer tillbaka och kikar mer senare, nu är det bakning som gäller!=)

>Ha det gott!

Miriam

2010-11-12 @ 13:19:10
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Miriam

Hej igen! Har kollat in lite bilder från ert hus! Och wow vad snyggt och smakfullt inrett det är! Blir allt en hel del avundsjuk!;) Det är så här jag skulle vilja ha det men inte lyckas. Men nu när jag fåt inspiration kanske....

Hade!

Miriam

2010-11-12 @ 14:52:15
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Pernilla

Jag har oxå en väldigt väl fungerande väckarklocka utan behov av batterier... Min brukar dock kalla något senare, och är faktiskt oftast ganska snäll - bara vällingen serverats i min säng finner han sig gott i att mysa därinne framför Bolibompa. Tv i sovrummet är min räddning om morgnarna - jag är nog en av de mest morgontrötta som finns...



Trevlig helg! Kram P.

2010-11-12 @ 16:02:59
URL: http://lycklig.org

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0