Julmuffins med saffranssmak & Kokostoppar


Bild:Privat©

Om man som jag älskar saffran så kan man förgylla adventsfikat med inte bara Lussekatter utan även Julmuffins med just saffranssmak.

Recept
125 gram smör, rumsvarmt
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk mjölk
1 paket (0,5 gr) saffran

Frosting
200 gr Philadelphiaost
Florsocker (ca 1-2 dl, smaka av tills frostingen är lagomt söt)

Vispa ihop smör, socker och vaniljsocker till en jämn smet. Lägg i ett ägg i taget och vispa ihop tills allt är blandat och jämnt.
Blanda samman mjöl och bakpulver i en annan skål. Häll mjölblandningen i smeten och rör om med gaffel (vispa inte!).
Rör ut saffranspulvret i mjölken och blanda ner i smeten.
Klicka smeten i 12 stycken muffinsformar så att den fyller ungefär två tredjedelar av formen.
Grädda kakorna 15-20 minuter i ugnen på 200 grader.
testa med en baksticka om de är färdiga.
Låt dem svalna helt. 
Rör i florsockret med en ask Philadelphiaost. Rör så länge så du får en mjuk och smidig frosting. Bred på frostingen, gör de lätt toppiga.
Toppa med t.ex färgat strössel.


En annan favorit här hemma som även den bakades nu är kokostoppar.

Bild:Privat©

Recept
50 gr smör
2 ägg
1 ½ dl socker
5-6 dl (ca 200gr) riven kokos
Smält blockchoklad


Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ihop ägg och socker pösigt. Tillsätt kokos och smöret.
Låt smeten stå coh svälla en stund.
Klicka ut på bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter på 175 grader.
Låt kokostopparna svalna.
Smält blockchokladen och ringla den över kokostopparna.


Kommentera
Postat av: Malin B

Mums så mycket gott.

Attans att du inte bor granne med mig!

Då kunde jag bara "råka" hoppa in i kväll.;)

2008-12-02 @ 15:58:41
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Tina

Vilka härliga muffina!! Så snygga! Tina

2008-12-02 @ 19:01:11
URL: http://tinasjostedt.blogg.se/
Postat av: Annika

Mmmm... Mums! Så gott! Vill ha! :) kramar om

2008-12-02 @ 20:46:03
Postat av: anna.a

Mmmm..ser supersmaskigt ut!

Kram anna.a

2008-12-02 @ 23:37:39
URL: http://dromhem.blogg.se/
Postat av: a home far away

Wow det ser så gott ut, jag älskar fikabröd:-



Ha en fin dag

Kram Gunilla i Singapore

2008-12-03 @ 10:03:44
URL: http://www.vitaanglar.blogspot.com/
Postat av: Lottis

Egg Nogg = rått ägg vispat med socker mjölk och whiskey eller konjak....

2008-12-03 @ 10:16:16
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Karin/Theas rum

Vad gott du bakat. Gillar saffran, i helgen blir det lussekattsbak här. Kokostoppar med choklad så också gott ut.



2008-12-03 @ 18:53:04
URL: http://theasrum.blogg.se/
Postat av: Karin/Rosa maränger

Hihi vad kul, jag som skrev sist i detta inlägg för ett år sen =).



Snor detta recept av dig på cocostopparna!

2009-11-30 @ 17:41:04
URL: http://rosamaranger.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0