Tjejer

Denna vackra lilla tjej har idag haft en tuff dag eller som hon själv säger: "den här dagen var ingen bra dag".
Imorse var hon blyg och ville inte delta i upptäckarnas aktiviteter.
Det gick så långt att hon grät sa att hon ville sluta upptäckarna. Enligt henne själv var hon blyg och tyckte därför det var jobbigt att lämna mig och vara tillsammans med andra människor.
Efter en timmes närvaro av mig så hade blygheten släppt såpass mycket att vi kunde skiljas åt.

Halv två idag var det dax för utvecklingssamtal på dagis.
W ville inte att vi skulle åka dit. Sedan en och en halv vecka tillbaks frågar hon ofta om hon ska till dagis kommande dag, säger att hon inte vill åka dit och att det inte är roligt.
Däremot går det alltid bra när hon väl är där.
Det är bara ett fåtal gånger som hon säger att det inte varit kul när jag hämtar.

Jag tog upp detta med dagisfröken S som berättade att fröknarna hade pratat om W en del förra veckan och förstod på henne att det är något som inte känns riktigt bra.
På W:s avdelning är det barn i blandade åldrar. Allt från ettåringar till de "stora" barnen som ska fylla fem år eller redan har fyllt fem.
W tillhör denna sista kategorin barn. Det gör även två killar och två andra tjejer.
Nu är det så att dessa två killar och två tjejer har känt varandra väldigt länge (de har gått på samma avdelning sedan de var små) samt att deras föräldrar hjälper varandra med hämtning på eftermiddagen.
Nyligen har någon av föräldrarnas scheman blivit ändrat och därför följer dessa barn med varandra hem något oftare än tidigare.
I förra veckan kom först den som skulle hämta tjejerna och sen den som skulle hämta killarna strax därpå. Ensam kvar blev W som är lika stor som de men inte får gå hem och leka tillsammans med någon någongång.
Då hade hon blivit nedstämd och förmodligen ledsen men utan att gråta gått undan för sig själv.
När fröknarna hade försökt prata med henne om det så ville hon inte.

Yttrligare en sak är att dessa fem barn (med W) är oerhört starka barn så ingen ger med sig i första taget så konflikterna duggar tätt. Tjejerna leker jättebra så länge de är bara två (spelar ingen roll vilken av tjejerna det gäller) men de har svårt att leka alla tre en längre tid. Det slutar ofta med att en av dem lämnar leken men än så länge är det olika vem det är som går undan.
Däremot när killarna är med så går det lättare att vara alla tre tjejer på samma gång.

Fröken S skulle vilja att det forskades på detta negativa fenomen. Varför är det svårare för tre tjejer att leka tillsammans än tre killar?
Varför måste sådant börja så himlans tidigt!? Barnen är ju knappt fem år gamla. Trist att den tuffa verkligheten ska behöva göra sig påmind såpass tidigt i livet. 

Ska försöka prata kring det här och se till att W kan leka med barnen även utanför dagis någongång. 
Som det är nu åker vi hem och sen leker hon med de barnen som bor på samma gata som oss. Dessa är antingen äldre så att de har börjat i skolan eller yngre men går på en annan förskola. 

image817
Bild:Privat©

 



Kommentera
Postat av: Therese

Trist när det ska vara sådär, Tilde hade också en period förut då det inte var någe kul på dagis, men hon ville inte utveckla vad som inte var nåt kul, utan allt var bara tråååkigt (även om hon hade jättekul när hon väl var där)..

Hoppas de lär sig att leka 3 tjejerna också, de är konstigt att det går för killar men inte tjejer, och att det ska börja så pass tidigt??

Kram till Wilma från oss!

2008-05-12 @ 17:11:11
URL: http://mammathezz.wordpress.com
Postat av: Nettan

Visst är det trist att det alltid ska vara så!
Kan tala om för dig att det kommer & fortsätta...*suck*.
Har haft det så sedan min dotter började på förskolan & sen har det bara fortsat...*grr*.
Nu är hon snart 11 & det förkommer nu med, det går bara inte & va 3 tjejer.
Även om vi pratat om det barn & förälfrar sins emmellan.
Men det går ju INTE & göra nått åt det, när INTE
ALLA föräldrar tycker lika dant =0(.
Vissa vuxna här tycker man inte ska lägga sig i när barn är osams, men ibland så går det för långt & då kan man INTE strunta i det.
Hoppas det ordnar sig för Lilla " W " ;0)
Kram Nettan

2008-05-12 @ 18:01:33
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Lottis

Det är fasen inte lätt... Jag ser inte så himmelens mycket av problemet på mitt jobb, men det kan ju bero på att det är mest grabbar, och tjejerna är oftast med killarna, men jag minns ju min egen uppväxt... =/
Hoppas i alla fall att det löser sig, för det är baske mig inte kul.
Sovdags här nu. Kram kram

2008-05-12 @ 22:50:26
URL: http://charlotte77s.blogg.se
Postat av: Malinbayard

Det gör ONT i modershjärtan när det är "en för mycket"(eller vad jag nu ska välja för ord).
Om fröknarna knäcker koden till varför inte tre tjejer kan umgås på samma sätt som tre killar kan är de värda Nobelpris! =)
Det är likadant överallt och hela tiden verkar det som. I min egna klass var det dock undantaget som bekräftade regeln för där var det faktiskt tre tjejer som var bästisar tillsammans, så det finns hopp vill jag bara säga.

2008-05-13 @ 07:56:25
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: Scaniatjejen

Tråkigt att höra att W har det kämpigt på dagis, hoppas det löser sig!

2008-05-14 @ 12:54:25
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: Isabella

Hoppas det blir bättre och lättare för W snart då, tråkigt att höra sånt faktist. Men hon var så otroligt söt :) kramis

2008-05-14 @ 15:56:00
URL: http://cbella.blogg.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0