Skolväsendet - en milstolpe

Glad och förväntansfull på morgonen.
Påklädning, limpmacka, flätning av håret och tandborstning utan minsta motstånd (kommer det att vara såhär varje morgon i tio års tid nu?).
Allt för att dagen som det har pratats så mycket om den senaste tiden äntligen är här.
Den första skoldagen.

Fem minuters promenad till kullen där alla skolans klasser samlas inför starten.
Tal av rektorn, sång av lärarna, klippning av band och ballonger som flög mot skyn. Allt för att göra ett festligt avtramp inför höstterminen.

Upprop i klassrummet, kontaktsboksutdelning och namnlapp som skulle sättas fast på tavlan därefter bjöds det på fika på skolgården.

Fram tills dess var W lugn och begrundande. 
När fröken frågade om någon visste vad man använder kontaktboken till räckte hon upp handen, satt tyst tills A sa hennes namn och svarade sen "jag tror man kan måla i den" (hon älskar att måla).
De har övat på dagis att räcka upp handen och invänta att fröken säger deras namn innan de pratar vilket verkar ha fastnat.

Efter fikat släppte det och hon tog kontakt med den ena efter den andra. Sprang runt, hoppade och lekte.
Klockan tio fick vi föräldrar säga hej då. Fröken samlade då klassen och i en rad gick de sen till sitt fräscha klassrum i en nybyggd paviljong pga det stora antalet nya elever (tre klasser med barn födda 2003).

W kommer att gå i skolan mellan 8.10 till 13.00. 
Hon ska ha med sig egen frukt till fruktstunden. Inneskor och extrakläder ska finnas på hennes plats.
Barnen äter skollunch varje dag vilket innebär att jag slipper laga mat direkt när skolan är slut.

Tänk att min lilla flicka har blivit så stor att hon idag har börjat i skolan!


Efter att ha kikat på säkert tio olika ryggsäckar (hon valde bort både Hello Kitty och den stora plastiga Askungenryggsäcken) stod valet mellan en Kånken och en Adidas. Adidasryggsäcken var vit vilket jag inte tyckte var den bästa färgen så därför blev det en rosa Kånken Mini.
Den "vanliga" Kånkenryggsäcken var för stor för henne än så länge.  

 





Bilderna tillhör:HUSnrNIO©



Kommentera
Postat av: Speja

Åh, vad härligt bra det låter. Det kommer ju att gå finfint!

2009-08-20 @ 13:28:11
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Therése

Vilken stor dag....allra första skoldagen :-)

Min stora tjej började 9:an nu, känns som det var igår det var hennes första skoldag!



Ett bra val blev det ju med skolväskan också, tycket jag ;-)

Kram Therése

2009-08-20 @ 15:14:39
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Sofi

Visst är det speciellt med den första skoldagen. Jag var överlycklig när jag fick vara med o lämna Albin på hans första skoldag när han började förskoleklassen förra året. Wille låg ju på sjukhus då, endas några dagar gammal. Så trodde inte ja skulle få vara med först o uppleva hans första skoldag. Nu har han börjar första klass... lika speciellt det :)

Det var en fin väska hon har fått. Ha en bra dag! Kram på er

2009-08-20 @ 15:55:35
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Ninelin

Jag skriver om allt mellan himmel och jord, tänkvärt, struntsaker, träning, en skada, om barn - stora som små, design och om livet helt enkelt.

Följ mig gärna på bloglovin.



//Ninelin



ninelin.blogg.se

2009-08-20 @ 17:18:53
URL: http://ninelin.blogg.se/
Postat av: MammasRussin

Vilken fin skoltjej! Härliga bilder och vad lika gullungarna är!!

2009-08-20 @ 20:19:08
URL: http://mammasrussin.blogspot.com/
Postat av: Helen

Visst är det roligt.

Min pojke började också första klass i måndags och hans känns genast så stor.

Vilka fina bilder på tjejen och jag gillar ryggsäcken grymt mycket.

Ha det got.

Kram

2009-08-20 @ 20:25:47
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Antis

När min minsta var nyfödd så sa min mamma att "vänta tills hon börjar skolan då kommer hon helt plötsligt bara sluta 9:an.." Nej, så fort kan väl inte skoltiden gå tänkte jag? Nu började hon helt plötsligt 4an denna veckan och jag MINNS inte ens de tidigare åren! Ett tu tre så börjar även din skrutta 4:an ... ler

2009-08-20 @ 20:35:07
Postat av: Camilla

Stor dag...

Mina börjar 6-års nästa torsdag.

Men det är inget dom funderar på så mycket. Kommer inte bli nån jääätte skillnad för dom.(Mest för MIG som måste upp VARJE dag och väcka dom INTE glad

Samma fröken, samma barn och samma plats.

Men här går dom 8.20-11.50. En timme mindre med andra ord, men dom får åxå mat.

2009-08-20 @ 20:43:10
URL: http://camillos.blogg,se
Postat av: Junitjej

Att börja skolan är stort!! Jag hade också en Fjällräven Kånken, men en röd.

2009-08-20 @ 21:15:47
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Linda

Vilken fin skoltjej!

Låter som ni har lite samma traditioner som "vår" skola, där talar också rektorn innan ballongerna släpps.

Har lite dåligt samvete för i dag då varken jag eller mannen hade möjlighet att vara med då Oscar började 2:an.

Kram

2009-08-20 @ 22:02:02
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: __Bavaria__

Fina lilla.... stora... W. :)



Skolstart jaa... ujja... fy va tiden går fort.



kramar om

2009-08-20 @ 22:19:18
Postat av: M a l i n B.

Å, vilken härlig dag! =)

Ser att hon tappat en tand också! Stora tjejen.

I år blir första året på en himla massa år som jag INTE ska skriva i kontaktbok varje måndagskväll!

Japp, så där smidigt kommer du att ha det tio år framöver. ;)

Nyhetens behag lägger sig aldrig. ;)

Host och harkel.

Här börjar skolan nästa torsdag så ännu är det "nattliv" här hemma hos oss...

2009-08-20 @ 22:49:20
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Inspirera Mera

Åh vad spännande med första skoldagen!

Kram Sandra

2009-08-21 @ 02:37:15
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Nilla

Börjar hon i förskoleklass?

Vilken fin ryggsäck! ;-)

Kul!

2009-08-21 @ 08:40:25
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Pernilla

En stor dag för i en liten tjejs liv! Fint förevigat!

2009-08-21 @ 21:25:44
URL: http://lycklig.org
Postat av: Popprinsessan

Vilka söta barn! Och underbara bilder - som hämtade ur en katalog eller ett reklamblad!



Jag vill också ha en minikonken! Eller inte jag... jag önskar att L också väljer en sån framför en plastig prinsessrygga i framtiden..

Postat av: Mrs. b

Åh vad spännande med första skoldagen! Och vad fin hon var på översta bilden!

Här är det ännu några år kvar innan det är dags...

2009-08-23 @ 11:19:00
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej! Jag är på jakt efter en sån ryggsäck, men på hemsidor visar dom inte pris. Får jag vara nyfiken och fråga hur mycket du fick betala för den?

2010-05-03 @ 14:55:37
URL: http://elinhjort.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0