Bra för kropp och själ

Det är vetenskapligt bevisat - att körsång är bra för både kropp och själ.
Det går att mäta i blodet.
Tyska forskare vid Frankfurts universitet presenterade ganska nyligen en studie, där man undersökt medlemmarna i en kammarkör. Man mätte deras blod före och efter repetitionen av Mozarts Requiem.

Man fann bland annat att körsångarnas immunförsvar fick en "kick" efter en timmes sång. Mängden antikroppar som spelar viktig roll i försvaret mot infektioner ökade i blodet.
När man intervjuade sångarna visade det sig också att de allra flesta av dem var på mycket bättre humör efter sångövningen än när de kom dit.
Efter en vecka togs nya prover på samma körsångare. Den gången fick de inte sjunga själva, utan bara lyssna på en inspelning av sin tidigare repetition. Och nu visade proverna inte på några märkbara förändringar i immunförsvarsmarkörer eller antistresshormoner.
Det verkar alltså vara själva sjungandet som står för det mesta av de positiva effekterna.

W sjunger nästan alltid.
Allra mest sång blir det när hon har datortid eller sitter och målar.
Det är sånger man känner igen och kända melodier med nya texter som poppar ut från hennes mun.
I eftermiddag ska hon prova att sjunga i barnkör för första gången.
Hon är jätteglad och tycker att det ska bli mycket spännande och roligt att få nya kompisar som man kan leka med.

Blir kanske inte Mozarts Requiem på kören i eftermiddag men att använda sin röst och kropp och koncentrera sig på något som är roligt sätter igång positiva processer i kroppen.
Så vill hon sjunga i kör så är det väl självklart att hon ska få det!

©HUSNrNIO



Kommentera
Postat av: Emelie

Vad duktig hon är, lilla Wilma. Sångtjejen! =)

2009-02-12 @ 17:19:27
URL: http://emeliekindwall.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag trodde "summa summarum" skulle bli att du var friskare och piggare när du ledde kyrkokören! ;)

Såklart din lilla söta sångfågel måste sjunga i kör när den chansen finns! =) Gillade hon evenemanget? Malin är nyfiken! ;)

2009-02-12 @ 21:18:35
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Liza

Det är SANT att körsång gör mycket för både kropp och själ! Har precis kommit hem från körövningen och är pigg och glad!!

Klart att lilla W ska sjunga i kör, det har mina två yngsta döttrar gjort och den yngsta har nu musiken som yrke, och båda sjunger i samma gospelkör som jag! Häftigt tycker jag!

Gillade hon att sjunga i kör??

KRAAAAAAAAAAAM!

Liza

2009-02-12 @ 21:56:20
URL: http://vardagslycka.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0