KOKOS & CHOKLAD

Jag älskar kokos och tycker om choklad så kombinationen kokos OCH choklad är en höjdare.

W tycker exakt likadant så när hon får bestämma vad vi ska baka så blir faller valet ofta på kokostoppar doppade i choklad.

Istället för att doppa botten på kakan i choklad eller ringla chokladen över den, som vi brukar göra, så doppade vi nu istället toppen på kakan i den smälta chokladen.

För att få dem toppiga till formen så använd händerna till att forma smeten när du klickat ut den på bakplåtspappret.

Kokostoppar är enkelt, går snabbt att göra, och är gott.
En självklar kaka till fredagseftermiddagens kaffetår.

Bild:Privat©HUSnrNIO


Kokostoppar
50 g smör
2 ägg
5 1/2 dl kokosflingor
1 dl strösocker
Skal av 1 lime
ca 50 g blockchoklad (jag använde ljus blockchoklad)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt och blanda med övriga kakingredienser. Låt smeten svälla i ca 10 minuter.
Forma till små toppar på en bakplåtspappersklädd plåt eller lägg i småkaksform.
Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter (beroende på storlek).
Smält blockchoklad. Låt kakorna svalna och doppa/ringla sen i choklad.



Kommentera
Postat av: AKP

och JAG älskar kokos!! :D

2010-12-10 @ 15:22:50
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Lisa

DET däremot är grymt gott! En av mina favoriter också! :)

2010-12-10 @ 15:34:14
URL: http://www.lisabogren.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0