Cheesecake med Vit choklad

Jag älskar cheesecakes.
I alla dess former och smaker och provar gärna nya recept.
Denna såg jag på Halv åtta hos mig i förra veckan och igår lagade jag och E den tillsammans.

Vi bytte ut björnbären mot jordgubbar då det var det som fanns i frysen här hemma.
Kolasåsen och jordgubbarna var de perfekta tillbehören till denna cheesecake.

Helt enkelt en mycket god dessert att bjuda på när farmor och farfar dök upp på söndagskaffe. 

Bilder:Privata©HUSnrNIO

Ingredienser
200 g digestivekex
75 g smör
400 g philadelphiaost
250 g kesella 10%
100 g vit choklad
1 dl strösocker
3 st ägg

Topping
4 dl crème fraiche
1 st vaniljstång

Kolasås
2.5 dl matlagningsgrädde 15%
2.5 msk sirap
2.5 msk socker

Marinerade björnbär
250 g frysta björnbär
0.5 dl vatten
1 dl farinsocker
1 msk balsamvinäger

Gör så här

1. Marinerade björnbär
Koka upp vatten, farinsocker och balsamvinäger i en kastrull.

2. Vänd ner de frysta björnbären och stäng av värmen.

3. Låt dra i lagen 10 minuter. Rör om då och då.

4. Ställ i kylen minst två timmar.

5. Cheesecake
Värm ugnen till 175 grader.

6. Mixa digestivekexen.

7. Smält smöret och blanda i kexsmulorna.

8. Tryck ut i rund form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i 10 minuter.

9. Tag ut formen och sänk ugnen till 150 grader.

10. Smält den vita chokladen över vattenbad eller på låg värme.

11. Vispa ihop philadelphiaosten, kesellan och sockret. Rör i chokladen och äggen i philadelphiaostsmeten.

12. Häll smeten i formen och grädda i 30 minuter. Låt svalna.

13. Toppping
Skrapa fröna ur vaniljstången och vispa ihop med crème fraichen.

14. Bred toppingen på kakan.

15. Kolasås
Koka upp grädden, sirapen och sockret och låt koka under omrörning i 20 minuter.

16. Häll över cheesecaken precis innan servering.

Recept hämtat från Halv åtta hos mig.



Kommentera
Postat av: Fia

Ser smaskens ut!

2010-01-31 @ 19:02:24
URL: http://sofsan.blogg.se/
Postat av: AKP

grrr!

Näst intill det ENDA söta slisk jag ÄLSKAR är cheesCake.. nu har jag dessutom röda häxan på besök. Behöver jag tala om att jag hade önskat att jag varit hos dig när denna serverades? ;D

2010-01-31 @ 19:31:49
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Angelica

Ser fantastiskt god ut!

2010-01-31 @ 20:08:21
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: sofi

Ser ju jättegod ut...

2010-02-01 @ 08:52:45
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Rebeccas.se

Gud så gott!

2010-02-01 @ 09:17:11
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: Sockenvägens Söta

Mmmm... måte prövas, bäst att passa på då jag ändå är rund å go´! ;-)



Jag tog bort din kommentar hos mig då min svägerska läser min blogg, vill inte försöra överraskningen :-)

Ljusrosa, lila och kanske någon färg som pigga upp, gult kanske? Ähh, jag vet inte kombinera du, har 100% förtroende för dig på den punkten, du är ju jätte duktig och har öga för detta! Ska bli så kul att se det färdiga resultatet :-) Stor kram <3

2010-02-01 @ 09:51:51
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Karin/Rosa maränger

Såg också detta program och tänkte att jag skulle göra denna vid tillfälle. Ser såå smarrigt ut!

2010-02-01 @ 11:38:17
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Marlene [mamma till ned]

Mmm, det såg farligt gott ut!

Kram

2010-02-03 @ 21:10:18
URL: http://marlees.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0