Bruna Muffins

Brrr vad kallt det är idag!
Termometern visar på minus 8,4.

Kaffet är dessutom slut här hemma och bara en sån sak kan göra en frusen inombords...
Sitter vid datorn en liten stund innan jag ska iväg till jobbet för dagens första arbetspass och sörplar Nescafe.
Vet inte om det är sk åldersvarning på att dricka Nescafe, ibland känns det så för jag läser aldrig att någon gör det (syftar på bloggvärlden), men personligen kan tycka att det är helt ok.
Rykande hett vatten, ca 2 och en halv tesked pulver och en massa mjölk på det.
Inte underbart gott men som sagt helt ok och absolut ok när det inte finns något annat hemma!

Kvällen igår innehöll såväl muffinsbak som chipsmys i soffan framför Toy Story 3.
Jag och W såg den på bio för ett tag sen men trots det och trots att jag inte brukar finna så stort nöje i att se alla dessa barn- och familjefilmer flera gånger så måste jag påpeka att den är bra.
Himlans bra faktiskt.

Muffins bakades och barnen hjälpte gladeligen till med allt från att ställa upp formar till att klicka i smet i dem.
När plåtarna väl stod i ugnen så var det plötsligt borta båda två.
Efter sig hade de lämnat en bunke som var väl urskrapad och två små teskedar som skvallrade om hur det hade gått till på diskbänken.
Att plocka undan och diska var tydligen inget de var sugna på...

Muffinsen fick godkänt av småfolket och de smackade gott framför filmen.
Däremot så är det bättre att använda sig av mindre formar än Ikeas "Drömmar" (de hade så hög kant) om man ska göra muffins som det är barnvänlig storlek på.

Bild:Privat©HUSnrNIO


Recept på enkla små muffins:

Ingredienser:
100 g smör
2 st ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
1 nypa salt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader varmluft. 
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och rör ner i smeten. 
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. 
Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti (provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den). 



Kommentera
Postat av: Sara

Vilka fina tavlor du gör!!!

2010-11-07 @ 11:17:36
URL: http://sarabredell.blogspot.com
Postat av: Sanna - Gravid i v.24

sv: haha ja men precis, så det får bli en liten shoppingrunda snart. :)



Åh, tack så mycket! Och jag måste bara säga att gud vilket mysigt hem ni verkar ha. :)



Hoppas ni har haft en trevlig helg!

2010-11-07 @ 12:18:51
URL: http://saaanna.blogg.se/
Postat av: Ida- Blivande mamma till pärlan.

Mmmm de ser ju jätte goda ut =)

Önskar er också en mysig söndag.

2010-11-07 @ 12:32:18
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: Sandra

sv; Ja synd maten var ganske kald :/

Søt blogg foresten ;D

2010-11-07 @ 12:33:18
URL: http://snoopy94.blogg.no
Postat av: Linda

Sicka fina muffinsformar! Supersöta!! :)

Och jag hade nog gjort precis som barnen, skrapat ur det sista ur bunkarna och sen stuckit iväg, slipper helst disken ;)

Hoppas att ni får en fin dag!

2010-11-07 @ 13:06:26
URL: http://teoretisk.blogg.se/
Postat av: Lelle

Oj, var det Toy Story 3 som gick igår? :( Min yngsta son är besatt av Toy Story och vi har nr 1 och 2 hemma.. Jag fattade inte att det var 3:an som gick på TV? Jag trodde den fortfarande går på bio... Pratade de svenska eller engelska?

2010-11-07 @ 14:11:42
URL: http://radhushyenan.blogg.se/
Postat av: Malin

=) jag brukar dricka nescafe emellanåt, särskilt som jag inte har någon kaffebryggare hihi måste köpa en för det är ju snäppet godare.



Härliga muffins och formarna är kanonsöta.

2010-11-07 @ 14:15:40
URL: http://www.metrobloggen.se/malinfaltz
Postat av: Camilla

Dom formarna är helt värdelösa... När jag testade dom blev det en enda sörja på plåten. Dom ramlade och flöt ut...

Dock är dom ju väldigt fina. :)

2010-11-07 @ 20:33:22
URL: http://camillos.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0