Chokladigt till kalas

Det närmar sig kalas hemma hos oss och jag försöker så gott det går att hinna med både att arbeta, åka med W på hennes aktiviteter och att förbereda inför kalaset.

Ofta kommer jag på saker sent på kvällen när jag gått och lagt mig och då måste jag skriva ner det i min minnesmapp i mobilen.
Det är det enda sättet för mig att kunna släppa allt totaly under natten och få lite sömn. 
Glömsk har jag börjat att bli och utan min mobil nära till hands att anteckna i vid såväl shopping på Ikea som tandläkarbesök eller nu inför M:s kalas skulle jag vara lost och glömma bort hälften som jag sen skulle behöva åka runt och fixa med i sista sekund.
Nä en god planering är a och o! 

Ikväll kan jag radera två saker i mobilen.
Kokostoppar och Chokladmaränger.

Två enkla och goda kakor som lockar till smakprov om ni frågar mig.

Bilder:privata©HUSnrNIO

Här kommer recepten för den som vill prova på att baka dessa två sorter:

KOKOSTOPPAR
50 g smör
2 ägg
5 1/2 dl kokosflingor
1 dl strösocker
Skal av 1 lime
ca 50 g blockchoklad (jag använde både vit och mörk blockchoklad)

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och blanda med övriga kakingredienser. Låt smeten svälla i ca 10 minuter. Forma till små toppar på en bakplåtspappersklädd plåt eller lägg i småkaksform. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter (beroende på storlek).
Smält blockchoklad. Låt kakorna svalna och ringla sen choklad över dem. Låt stelna. 



CHOKLADMARÄNGER

7 äggvitor
5 1/4 dl strösocker
100 g mörk blockchoklad

Sätt ugnen på 130 grader.
Smält blockchokladen och låt svalna något.
Vispa på hög hastighet ihop äggvitorna med hälften av strösockret till en fast smet.
Tillsätt resten av sockret och vispa igen på hög hastighet tills smeten är än en gång fast i konsistensen.
Vänd försiktigt ner den smälta chokladen så att marängen blir randig.
Klicka ut marängen på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen ca 1 timme, marängerna får gärna vara lite sega i mitten.

Recepten är hämtade (och omgjorda en smula) ur Leila Lindholms bok A piece of cake.
 
Jag ändrade dock en smula och uteslöt den föreslagna amarettolikören ur Kokostopparna samt orkade inte vispa för hand i vattenbad på Chokladmarängerna men tyckte att de blev bra ändå bara man delar upp sockermängden som ska i och vispar rejält.
Sen blir ju mina kakor inte på långa vägar så sagolikt goda som Leilas kan jag tänka men helt ok ändå...


Kommentera
Postat av: Helen

Det är ett elende att komma ihåg allting. Tur att man kan anteckna lite i mobilen.

Dom kakorna såg mumma ut för gommen.

Ha en skön dag.

Kram

2010-09-22 @ 07:02:42
URL: http://stenstromsbloggeria.se
Postat av: Sofi

Jag är också ganska glömsk. Glömmer till o med bort viktiga tider osv numera o det har aldrig hänt innan. De där kakorna såg goda ut.... Måste jag prova någon gång. / ha en bra dag. Kram

2010-09-22 @ 07:59:21
URL: http://mittharligaliv.blogg.se/
Postat av: lovisa

vilken söt flicka:)

2010-09-22 @ 08:50:29
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Linda

Du låter som mig, jag måste också skriva upp allt i mobilen, med påminnelse, en dag innan, 1 timme innan och sedan precis då det ska ske haha Helt kört annars:)

Bakverken såg riktigt goda ut iaf, jag skulle också behöva baka till Oscars lite försenade discokalas han ska ha på fredag, frågan är bara vad man ska bjuda 23, 8 och 9 åringar på?

Ha en bra dag! Kram

2010-09-22 @ 09:25:11
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Charlotte

Jag funderade just på det där med provsmakningen av kakorna...ska vi ta den idag eller? ;)

2010-09-22 @ 09:27:19
Postat av: FLOOSAN

Åh va gott, va baksugen jag blev

2010-09-22 @ 11:39:51
URL: http://blogg.mama.nu/floosan
Postat av: Emma

ojoj, de där måste jag nog baka någon dag!

2010-09-22 @ 11:50:14
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Maria [Fotoblogg]

Vilken super söt blogg ;)

2010-09-22 @ 12:01:55
URL: http://mariaholgersson.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0