ÄDELOST OCH MJUK PEPPAR-KAKA

I tidningen Hembakat, som jag nu lusläst från pärm till pärm, finns det ett recept på pepparkakscupcakes som jag inte kunde motstå att prova på att göra idag.

Och tur var det för mjuk kaka med pepparkakssmak var otroligt gott!
Inte heller var det krångligt då man använder sig av färdigblandade pepparkakskryddor i receptet och slipper därmed stå och fejja med flera olika ingredienser. 

För att få till en lite mer spännande cupcake så skippade jag att toppa dem med klassisk frosting.
Istället för florsocker, vaniljsocker och smör vispade jag ner ädelost i philadelfiaosten.

Den krämiga ädelost/philadelfiasmeten är så otroligt god till pepparkakssmaken att detta är en riktig höjdare enligt mig.

Till dem som inte tycker om ädelost så kan man ju toppa med klassisk frosting men kakan går också bra att bara äta som den är (som W mer än gärna gör).

Mums!

Bild:privatHUSnrNIO

Pepparkakscupcakes (12 stycken)
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk pepparkakskrydda

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och tillsätt mjölken.
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner hälften av mjölkblandningen.
Blanda mjöl, bakpulver och pepparkakskrydda.
Rör ner det i smeten och till sist resten av mjölkblandningen.
Ställ ut pappersformar (gärna i en cupckaesplåt så sjunker de ut utan förblir toppiga).
Fördela smeten i formarna.
Grädda i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter.
Låt kallna innan du dekorerar dem med topping.

Ädelosttopping
200 g Philadelfiaost
150 g ädelost

Vispa ihop och bred/spritsa på kakan.


Nu ska jag kränga på mig nylons och något svart till det för om en stund ska jag ut och dricka vin och äta griljerade revbensspjäll, grillad paprika, hommus, helstekt kyckling och ytterligare 14 små rätter på Habibi inne i stan.

Ha en trevlig fredagkväll på er!


Kommentera
Postat av: Sofia - Mamma till Vera

mmm..va gott det lät, får nog bli lite bakat i helgen tror jag=) Nåt annat som är riktigt gott är ju maten från Habibi oxå, vi tog take away därifrån igårkväll- klart godkänt! Ha en fin heg!

2010-12-10 @ 17:23:36
URL: http://sofiaemilssons.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag skulle lätt äta cupcakes med ädelost på! Mums så gott det låter! Jag kan klämma i mig en tub ädelost på pepparkakor under en hel helg, så det ditt recept är verkligen något för mig. Ha en jättetrevlig kväll! Kram Anna

2010-12-10 @ 18:41:52
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: MammaMorran

AVUNDSJUK! Hmmm...jaja, hoppas du får en trevlig kväll och att du är sådär äckligt bakis imorgon att taket snurrar när du vaknar :D

2010-12-10 @ 20:07:18
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Malin

Ser ju jätte god ut. Har tänkt i flera dagar att jag ska göra pepparkaks cupcakes och här är ju ett jättegott recept, måste jag prova :)



Hoppas du får en toppen kväll med god mat!

Kramar

2010-12-10 @ 21:43:22
URL: http://minbebis.com/blogg/tultaliten
Postat av: Sandra

Mmm detta måste jag verkligen testa:D

2010-12-11 @ 12:05:50
URL: http://www.nikkicassandra.devote.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0