Bättre fly än att illa spy

Japp, sån mamma är jag!
Lämnade W på dagis igårmorse och då L skulle på glöggfest hos en arbetskamrat direkt efter jobbet där det var välkommet att ta med sig barn så blev det att jag stannade kvar på jobbet. I vanliga fall brukar jag ta två timmars paus på torsdagar innan det är dax att åka tillbaks och köra kvällspasset.
Jag hade massor att förbereda inför kvällens körövning och lördagens kördag så mig passade det ypperligt att få några timmar extra.
Ringde, som den omtänksamma mamma jag är, till L:s mobil för att prata med W om hur hon haft det på dagis.
Hon hade jätteont i magen.
Frågade om de påat magsjuka på dagis men vid det tillfället väljer L att inte berätta att så är fallet utan informerar istället om att de åker hem eftersom hon har mycket ont.
Tankarna börjar mala om varför W har ont i magen. 
Till saken hör att hon dagen före fått panik när L skulle lämna henne på dagis. Hon ville inte dit.
Hon funderar mycket över allvarliga saker och hade under samma eftermiddag varit väldigt arg. När inte gruppleken blivit så att det passade henne hade hon uttryckt sin ilska. När hon inte klarade av att rita det hon hade tänkt sig var det samma sak.
Hon har även sovit oroligt flera nätter.
Skulle ljuga om jag sa att jag inte funderar på om det är något hon går runt och mår dåligt utav.

Behövde dock inte oroa mig länge när det gällde de akuta magsmärtorna.
Hon la sig ner för att vila i sängen för att minuten efter förvandla sängen till något som är i akut behov av nittiogradig maskintvätt.

Detta pågick hela kvällen och när jag efter körövningen hade kopierat vad som kändes som tre tusen noter (i väntan på att de beställda originalnoterna ska dyka upp till veckan, måste jag tillägga, så jag inte får upphovsnissarna efter mig) inför lördagen och gjort en massa mer var klockan halv tolv.
Ringde hem och då läget var detsamma, eller nja, än lite jobbigare för nu hade hon lyckats förvandla bäddning nummer två inklusive lite golvyta OCH L till något som helt klart skulle må bäst av att ligga och skvalpa i tvättmaskinen i flera dagar.

Som den iskalla mamma jag är (nästan som en bondbrud om jag får säga det själv *mohaha*) beslutade jag mig då, 23.35 inatt på parkeringen utanför jobbet, att inte komma hem förrän tidigast idag vid lunch. Men BARA om kräkandet hade upphört.
Tillbringade natten borta men lyckades inte få mycket sömn så imorse var det jag som var på jobbet vid sju.

Nu är jag hemma. Har varit lugnt med kräkandet sen halv två inatt. Just nu tog febern ut sin rätt och hon ligger och sover till Lazy Towns hysteriska slagdängor.

Full med vitpepparkorn, Trevis, snaps (det ska döda magbakterier har jag hört...) och Verum hälsofil har jag nu fejjat runt i huset och dammsugit överallt, torkat golven och nu håller jag på med stortvätt. Fick för mig att tvätta fodralen till kuddarna i vardagsrummet och varenda handduk (L hade redan kört all kräktvätt) i hela huset (kanske skulle jag fråga grannen om de har något som behöver en liten uppfräschning!)

Får se vart det här leder. Inte lätt att hålla sig frisk när det finns en förpestad karl i huset som vägrar tro på vitpepparkornens och hälsofilens renande inverkan!

Önskar er alla en sjukdomsfri och trevlig fredagkväll!

image675 
Gammalt skånskt uppiggande huskursrecept, dvs jag drack denna blandning
när jag var liten och jag är från Skåne alltså gammalt och skånskt!


Text & Bild är PRIVATA och tillhör:hilajns.blogg.se©


Kommentera
Postat av: Fredrik

svar: okej! vilken snygg blogg du har... mysig!

2008-01-11 @ 22:56:39
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se
Postat av: annica

Hoppas verkligen att du klarar dig ifrån att bli smittad!! och att tösa kryar på sig! Jättefin låda till julkorten du scrappat, du är så duktig! Ha en mysig helg, förhoppningsvis en frisk sådan!

2008-01-11 @ 22:58:21
URL: http://www.branting.org
Postat av: Fredrik

lungt.. älskar inredning i gammeldags stil!

2008-01-11 @ 23:03:57
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se
Postat av: Annika

Bläää för magsjuka! *uurk*

Dextropur jaa..*haha*... Det använde mamma till oss när vi var små också... och té... och sockerdricka.... Inget av det där kan jag dricka och tycka att det är gott idag... *uurk*..

Skönt att hon kryade på sig någorlunda snabbt iaf..

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

2008-01-11 @ 23:11:11
Postat av: frularsson

Hoppas verkligen du klarar dig undan & att lillflickan mår bättre.. magsjuka är det värsta..
Ha det bra.

2008-01-12 @ 00:29:27
URL: http://frularsson.blogg.se/
Postat av: Maja

Fy vad trist med magsjuka! Hoppas ni andra får hålla er friska, men med lite lactobaciller i magen från Verum så gör det nog susen. Är min systers forskningsgrupp som står bakom forskningen av bl.a. Verumprodukterna och det är bra grejjer! =) Kram Maja

2008-01-12 @ 09:30:08
URL: http://cactusvit.blogg.se/
Postat av: mia dh

Uäk för magsjuka och den huskuren har jag aldrig testat, krya på er.

2008-01-12 @ 10:30:22
URL: http://desperatahemmafrun.blogg.se/
Postat av: Lottis

Huvva, magsjuka är bland det värre som finns... *ryser* Hoppas du klarar dig. Kram kram

2008-01-12 @ 10:41:43
URL: http://charlotte77s.blogg.se
Postat av: Ullen

Ahhhh den blandningen kör de på Östras barnskut med, men de blandar alltid i en nypa salt till barn som kräks och har diaree för att hjälpa små kids med saltbalansen! Bra jobbat!!!!

2008-01-12 @ 11:00:44
URL: http://www.ulrikaahlqvist.blogg.se
Postat av: Petra

näääää fyyyyyy vad jag tycker SYND!!!! uascha!

:S

2008-01-12 @ 11:26:39
URL: http://petraodaniel.blogg.se
Postat av: Malinbayard

Urk, tvi, blä!
Magsjuka ÄR en plåga. Peppra på du med dina korn, såklart de hjälper.

Böcklingpastejen är helt okej OM du gillar böckling vill säga. Ett bra sätt att få i sig lite fisk om det inte serveras så ofta som det borde på matbordet.

2008-01-12 @ 12:41:57
URL: http://malinbayard.blogg.se
Postat av: MO

Ja fy sjutton, det är klart man gör allt för att slippa magsjuka, det är bland det värsta jag vet. Det var sjutton vilken bondbrud du är då...som klarade hålla dig hemifrån. Jaså du tycker inte min tvättstuga är så hemsk...oj det var ju kul att höra, men det där golvet kan jag inte riktigt bli kompis med....då får jag väl se om du vågar lägga in en bild på din tvättstuga....hihi. Ibland känner man inte för att visa de mindre snygga detaljerna i hemmet, för de finns ju, i alla fall hos mig. Hoppas nu ni andra slipper magsjuka o att hon kräkt färdigt, kram

2008-01-12 @ 15:45:55
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: Camilla

Urk... Magsjuka som är så jobbigt...
Hatar verkligen magsjuka, mest för att jag är
livrädd att få det själv.
Hoppas ni andra klarar er.

2008-01-12 @ 19:22:35
URL: http://camillos.blogg.se
Postat av: Anna

Jag kör hårt med att coca cola är bra vid magont. Min dotter tycker jag har ont väldigt ofta d.v.s dagligen! Hoppas i ni alla drattar dit. Trevlig lördagkväll.

2008-01-12 @ 19:34:47
URL: http://mittlillabo.blogg.se
Postat av: Camilla

Usch, ännu en med magsjukefobi = Jag! Jag jobbar på sjukhus och i dessa magsjuketider är det bara att hålla andan och käka vitpeppar då calici-virus härjar för fullt.
Hoppas verkligen att du klarar dig - jag tror stenhårt på din kur med vitpeppar och snaps! Du var modig som åkte hem, jag skulle ha stannat borta flera dagar.
K R A M (på långt håll...)

2008-01-12 @ 20:09:38
URL: http://camillaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Liza

Fy, för magsjuka! Behöver bara tänka på magsjuka så tror jag att det kommer att drabba mig (vilket det sällan gör)- (vit)peppar,(vit)peppar ta i trä!
Hoppas ni andra klarar er - och att lillan blir frisk fort!
KRAM!

2008-01-12 @ 23:43:13
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Lisa

Delar din fobi fullt ut.......huuu för magsjuka! Fast som den förskollärare jag är(gissa om jag blir utsatt för smittor!??:) så måste jag bara berätta att hela kryddpepparkorn är det effektivaste!(har faktiskt sett en avhandling på det en gång)..krya på er och hoppas ingen annnan får det!Kram!

2008-01-13 @ 08:47:54
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: Nettan

Hoppas lilla tösen har kryat på sig & att ingen av er andra fick det / Kram...

2008-01-13 @ 19:32:53
URL: http://bjurtjrnsvillan.blogspot.com
Postat av: Scaniatjejen

Fy så jobbigt med magsjuka. Skrattade dock igenkännande när jag läste om alla dina motmedel. Jag provar också ALLT för att slippa bli sjuk.:-) Hoppas ni slipper bli smittade!

2008-01-13 @ 21:07:06
URL: http://scaniatjejen.blogg.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0