Lite tankar...

Vill minnas att jag i ett tidigare inlägg nämde att nätterna tillsammans med lilla M började flyta och jag börjar skönja ett mönster i hans sov och ätklocka.
Bah!
Inatt förkastades allt det där och Malte har nu påbörjat sin fjärde förkylningsrunda.
Lite nysningar har det varit de sista dagarna men inget mer förrän inatt.
Var tionde/femtonde minut har han vaknat till. Det låter mest som att hans hals är fylld av slem och han inte får upp det.
Han kväljs och sen blir han alldeles tyst (då blir jag livrädd och tror att han har slutat att andas) för att sen skrika rakt ut.
Jag kastar mig över honom och sliter upp honom brutalt från sängen.
Nu är M dessutom ett kräkbarn så mitt i allt detta slem så kräks han en massa också som inte gör det lättare för honom.

Sådär höll vi på och vid halv fyra kom W upp och ville sova hos oss. 
Vi gårdagens läggning ville W absolut inte sova. Ena stunden sa hon att hon var rädd för häxor och ville sova hos oss, och nästa att hon inte var trött och ville va uppe med oss. 
W är en lite människa med en enormt stark vilja. Hon försöker ofta att få sista ordet, bestämma regler vid lek och har förmågan att verbalt formulera i detalj hur hon och hur hon tror att andra tänker. 
Vid läggningen brottades jag med att sätta gränser för att jag tror att hon testar mig/oss (hon blandade in L och spelade oss lite mot varandra) å ena sidan och andra att hon faktiskt är rädd just nu för spöken och framförallt häxor.
Men den stora klumpen i min mage är det har blivit en sådan förändring för henne sen M kom. 
Tiden före dessa åtta veckor gjorde hon och jag jämnt saker tillsammans. Nu handlar allt om M (känns det som).
"Mamma ska bara ge M mat", mamma ska bara byta blöja osv osv..." är det jag hör mig säga till W hela dagarna.
När jag väl sitter ned med henne så är ju alltid M med.
Från att ha varit bara hon och jag i fyra och ett halvt år har vi nu inte varit ensamma en enda stund på åtta veckor.

Vet inte om hon lider av det (så mycket som jag gör) för hon har inte sagt något. Inte heller tar hon ut något på honom. Tvärtom, hon är jättego mot honom och säger jämnt att han är så fin och att hon älskar honom. 
Men ett sätt att uttrycka denna omställning på kan ju vara alla dessa konflikter som blir oss emellan. Som igår vid läggningen då hon säger att hon tycker att jag är dum och inte vill va med mig. Något som bränner i hjärtat på mig. 
Och gjorde hela natten därför lät jag henne ligga kvar i vår säng när hon kom (L snarkade redan i ett annat rum) så det fanns ju plats. 

Imorse försökte jag få lite sömn när väl huset hade blivit tomt men inte heller då kom M till ro. 
Sliten som aldrig förr tog jag mig upp med M och ringde rådgivningen men så länge han inte har feber och enorm hosta så tyckte de att jag skulle stanna hemma. 
Ha huvudändan på sängen i högt läge och ge näsdroppar och koksalt. 
När jag avslutat det ringer de från dagis och säger att W är "sitta-på-toa-magsjuk" (jag har magsjukefobi) så de vill att jag hämtar henne. 
Kastar mig iväg efter att ha ammat (L är på möte utanför stan) och hämtar en blek och ledsen tjej. 
Ägnar några timmar åt att springa mellan barnen (med småpanik inombords för att bli sjuk själv och smitta M) och kommer på att jag har glömt bort att äta frukost. 
Klockan är då några timmar efter lunch.

Ikväll har W mått mycket bättre och ätit och sprungit omkring här hemma så det känns ju oerhört skönt.
Nu sover båda barnen och jag borde göra detsamma.
Ska bara samla ihop alla mina funderingar om detta med att vara tvåbarnsmamma, svälja elva vitpepparkorn och sprita mina händer en sista gång (om det finns något kvar av dem) innan jag kastar mig in i nattens mörker.

Godnatt!






 


Kommentera
Postat av: Annika/__Bavaria__

Åååhh... fy vilken dag.... :( kramar om

2008-11-21 @ 22:27:19
Postat av: Antis

Jag kunde skrivit de här orden för 7 1/2 år sedan då MITT andra barn kom. All skuld, alla känslor... men... helt i "onödan". Nu har jag TRE barn och upplever dessa känslor ibland ändå, om än mildare än då. Du är en fantastisk mamma - och det vet jag för att du ens tänker så här. De andra tänker inte ens såhär. Styrkekramar!

2008-11-21 @ 22:35:34
URL: http://hjulfrun.blogg.se/
Postat av: M a l i n B.

Som mamma kommer du ständigt att utsättas för att vara "bollplank", hur gamla barnen än är...

Det ÄR en förändring när det kommer in en människa till i familjen - varje gång, det är jag säker på.

Men kom också i håg att för varje barn öppnas en ny dörr, till ett nytt hjärterum. De behöver aldrig kämpa om att inte få plats, för det gör de. =)

Men en mamma får mindre och mindre plats för sitt eget tror jag bestämt...

2008-11-22 @ 18:59:23
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det är nog mer du som tänker än hon..det ständiga samvetet!

Hoppas helgen varit bra..

2008-11-24 @ 07:56:25
URL: http://detsvartataket.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0