En olycka kommer sällan ensam...

Vilken natt!

M somnade som vanligt i sin säng strax efter åtta.
Han hade 37,6 i temp vilket kändes hoppfullt då det var mindre än på tisdagskvällen.
Runt tolv vaknar jag av att han gråter och låter som ett hest rådjur.
Jag lyckades få honom att somna om men efter en halvtimme hostade och grät han igen.
Så höll det på fram till halv två.
Att han grät gjorde hostan värre och det lät tungt och ansträngt när han andades.

Jag tog in honom till vår säng. Lyckades lugna honom såpass att han inte grät och försökte halvsittandes få honom att somna.
Han sov korta pass men vaknade varje gång han behövde hosta och när han hostade så började han gråta och hostade ännu mer.
Vi sjönk ner i sängen och han låg på min arm och klistrade sig mot mig. Den ena armen hade han hela tiden runt min hals med fingrarna intrasslade i mitt nackhår. Så gör han alltid när han vill ha tröst och trygghet.

Jag har jättesvårt att sova i samma säng som mina barn. De kränger, slingrar sig, snusar och snarkar och jag vill ha lugnt, tyst och lite space för att kunna sova bra.
Både jag och L, framförallt jag, har redan från spädbarnsåldern försökt att lära barnen att somna och sova i sina egna sängar.
Därmed inte sagt att det är fel att sova tillsammans med sina barn, eller att det finns undantag som t.ex när de är sjuka, men varje familj bör ju göra det som är bäst för dem och jag är ingen bra mamma eller fungerande person om jag inte får sova.

Min oro för M och sättet vi låg på i sängen gjorde att jag inte sov någonting på flera timmar.
Klockan fem snurrade det i huvudet på mig och jag mådde inte bra så då väkte jag L och bad honom att ta över.
Han gick upp med M och fick honom att somna i sin säng.
Medan han sen gick mellan vårt sovrum och M:s rum fick jag en och en halv timmes sömn.
Vaknade halv sju av att han hostade och bestämde då att det var morgon.

Förberedde frukost till W, packade hennes ryggsäck och gjorde en flaska välling till M.
När W hade klätt på sig satte vi oss i vardagsrummet för att se dagens avsnitt av julkalendern. Jag med en kopp kaffe, W med sin köttbullsmacka och M med sin välling.
Slår på tv:n för att upptäcka att vi inte har någon bild. På någon kanal.

W blir ledsen, M blir ledsen för att W är ledsen och hostar så han nästan kräks.
Checkar med W:s tv men inte heller där är det någon bild.
Då kommer jag på att man kan se julkalendern på svt play.
Trycker snabbt igång datorn och klickar på internet.
Inget händer. Sidan står bara och surrar.

Trött efter natten och med ledsna barn väcker jag L på två sekunder.
Han försöker komma på vad som kan tänkas vara fel men lyckas inte.
Vi ringer vår leverantör och får veta att de öppnar klockan åtta så det blir till att se på Lilla Sjöjungfrun på dvd och hoppas på att problemet ska lösa sig senare.

Ungefär här får jag för mig att vara snäll och går ut och startar L:s bil så den ska hinna bli lite varm.
Bilen går igång men låter konstigt skrikande.
Jag tänker att det måste bero på att det varit en kall natt och bestämmer mig för att ljudet kommer att tystna när motorn väl blivit varm.
Jag skrapar rutorna och går in. Bilen skriker fortfarande.
Ropar upp till L som säger att han hör hur den låter och att jag måste stänga av den direkt.

L startar bilen men stänger av den igen. Det låter inte bra alls. 
Jag och E puttar bilen ut från vår uppfart medan L styr in den längs med vår häck.
Han sätter sig i min bil och vrider om nyckeln. Det tar fem pinande minuter innan min bil vill starta.
Jag förstår ingenting.

L, E och W kastar sig in i bilen och åker iväg.
Själv lyfter jag upp en ledsen M i famnen och spiller ut mitt kaffe över diskbänken och halva köksgolvet.

Jag skulle kunna skrika rakt ut av frustration men tar istället och ringer sjukvårdsupplysningen som efter ett givande samtal skickar mig vidare till vårdcentralen.
Kvart över tio kommer L hem med min bil, jag och M skjutsar honom tillbaks till jobbet och åker sen till vårdcentralen där M blir undersökt och de tar blodprov på honom.

Läkaren konstaterar att det inte är någon astma utan krupp han har (eller var det falsk krupp?) och ger honom en mugg med flytande cortison som fungerar avsvällande och vidgande av luftvägarna.
Hon skriver också ut Mollipect att ha som backup inför den kommande natten. Dock tror hon inte att vi ska behöva ge honom det nu när han fått cortison.

Väl hemma igen sjönk vi ner framför tv:n (som otroligt nog fungerade då, var fel på flera ställen i Karlstad har jag fått veta nu) och M somnade medan vi såg på Drömmarnas Trädgård.

Nu ska jag lägga min oro och trötthet åt sidan, ta och brygga mig en ny kopp kaffe istället för den som gick åt skogen imorse och ställa om inför kvällens förhoppningsvis trevliga vinterafton tillsammans med W:s barnkör.
Åt helsike med tvapparater, bilar och andra döda ting!

©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Lottis

Vi hoppas på falsk krupp.... ;)



Riktigt krupp handlar om difteri, gifter i blodet och oftast dödlig utgång. Vilken de vaccineras mot i de första vassinationerna vid 3-6-9 månaders ålder.



På A-mannen sitter den flytaden cortisonen (betapredd) i ca 2-3 dygn....



Hoppas han kryar på sej..de sa inget om febernedsättande....det rekomenderade de oss...Det brukar hjälpa att sänka febern...



KRAM KARM

2009-12-03 @ 15:51:21
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Mamma Russin

hej hej..

åh kära nån vilken natt och dag du haft.. :( hoppas för allt i världen att lillemannen sover gott inatt då nu när ha nfått medicin.. :)



mycket söt är han iaf..



kramkram

2009-12-03 @ 17:19:26
URL: http://enburkrussin.se
Postat av: sofi

Hoppas han kryar på sig snabbt.... inget roligt när ens barn är sjuka. Kram S

2009-12-03 @ 18:08:49
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Hoppas han snart mår bra igen!

2009-12-03 @ 19:07:29
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Freja

ah men lilla skrutten då!

2009-12-03 @ 21:00:23
URL: http://stocktownstories.blogg.se/
Postat av: Duracellmamman

Men Liten då :-(( Falsk krupp är inget kul alls, får vare sig barnet eller föräldrarna. Linus hade det under några år, växte bort som tur var. Tildis har klarat sig.



Håller alla tummar & tår för att den här kommande natten ska bli bättre!



Tänker på er!



Varma kramar!

2009-12-03 @ 22:16:55
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: sara

usch stackars er! Ibland blir allt bara skit. Hoppas lillkillen mår bättre och att du fått sova. KRAM

2009-12-04 @ 00:25:12
URL: http://www.micasa-sara.blogspot.com
Postat av: Linda

men oj, vilken natt/dag,hoppas ni alla fått sova gott i natt.

Kram

2009-12-04 @ 08:36:42
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Annika

usch låter inget vidare. båda mina barn har falsk krupp så jag vet hur det är..hoppas allt är bättre nu.

2009-12-04 @ 08:41:56
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Malin B

Tvi vale när olyckorna bara radar upp sig! =(

2009-12-04 @ 09:37:13
URL: http://malinbayard.blogg.
Postat av: Terese

Åh vad jobbigt för er, hoppas lilleman blir bättre snart! Hoppas ni får en trevlig och frisk helg!

2009-12-04 @ 11:44:06
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Nilla

Min tjej hade falsk krupp en gång som liten. Ut i friska luften hjälpte. Otäckt är det!

Här hittade jag lite om det:

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27611

Krya på!

2009-12-04 @ 20:08:38
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Åsa

Men vilken jobbig natt o start på dagen, lider med dig när jag läser! Förresten, Måns gör på precis samma sätt, fast gärna varje natt, ska pillas i mitt hår och klängas på mig och jag har också jättesvårt att sova då! Hoppas det är bättre med er nu! Kram

2009-12-05 @ 13:21:45
URL: http://sajbermamma.blogg.se/
Postat av: Emma

Lät som en mycket jobbig dag och natt, ja en olycka kommer sällan ensam och börjar något dåligt så kan man ge sig den på att något annat oxå följer med!

Hoppas allt har ordnat sig och att den lille är frisk!

2009-12-05 @ 14:40:14
URL: http://liljan.blogg.se/
Postat av: Louise

Min 4 åring har också falsk krupp lite då och då. Han får Lepheton då och så är kall luft bra & lite nässpray samt att sova nästan sittandes.



Din M har samma tröja på sig som min son har just idag, lite kul :-)



Kram

2009-12-05 @ 16:36:03
URL: http://lollo71.wordpress.com/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0