Funderingar kring vakenhet

I slutet av april förändrades mitt liv.
Lilla M sov sig igenom sin första hela natt och så även jag.
Efter att ha varit uppe, ibland femton gånger per natt, i över sju månaders tid, så var detta obeskrivligt underbart för mig.
Efter några nätter med sömn kände jag mig mindre rörig i huvudet, starkare psykiskt och lite bättre i min mammaroll.

I fredags natt vaknade jag av att M skrek. Jag fick honom att somna om och sen sov han resten av natten. Likadant var det natten till söndagen.
Mellan söndag och måndag var han vaken i några timmar och vägrade att somna om. Han skrek från och till.
Inatt blev det ännu mer vakenhet och skrik. Vi var vakna (om man räknar bort fem minuters sömn lite här och där) mellan strax före tolv och fyra.
Även om jag var enormt trött så var det svårt att somna sen när han väl sov för då började tankarna mala om att något är fel.
Hur kommer det sig att han helt plötsligt, från att ha sovit hela nätter, vaknar igen.
Självklart vet jag ju att man inte kan räkna med något en längre tid när det gäller barns mönster/utveckling och framförallt inte när det kommer till sovfronten men eftersom jag är en orolig själ till naturen så funderar jag såklart på om något är fel.

Handlar det om den vanliga separationsfasen som de kan ha mellan sju och nio månader. Eller har han ont någonstans.
Idag när jag torkade bort vax ur öronen så började han gråta. Har han ont i öronen? 
Jag tycker att han är sig ganska lik på dagarna, kanske något gnälligare, men han äter normalt.
Kan det vara fler tänder som spökar.  Men är det inte lite väl tidigt att få ännu fler tänder.
Sen den första maj har han fyra tänder (och en liten glugg) och biter gladeligen i allt som finns inom räckhåll.

Kanske ska jag ringa bvc och ge uttryck för mina tankar...

©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Marie

Vi hade också så där med Leia. Från det att hon var 6 månader till 9 månader vaknade hon upp till 30 ggr varje natt. Sen blev det mkt bättre och plötsligt kunde man dessutom lägga henne och hon somnade själv utan att man var i rummet. Sen gick det tillbaka efter ett halvår till att man var tvungen att sjunga henne till sömns varje natt. Nu sover hon gott i sitt rum, är 2,5 nu. Brukar komma in till oss framåt fyratiden och lägga sig i vår säng. Fast peppar peppar - de sista två nätterna har hon sovit hela natten i sitt rum!



Men jag minns att hon även hade en period där hon prompt skulle vara vaken o skrika ett par timmar på natten.



Det går verkligen upp o ner med sömnen. Ena veckan kan allt vara jättebra till att kastas om på en enda natt till något helt annat. Jag tror inte att du behöver vara orolig, men självklart ska du kolla med BVC om något inte känns rätt. Man är ju ändå den som känner sitt barn bäst!

lycka till!! Hoppas att ni får era sömnnätter igen!!

kram från Marie

2009-05-19 @ 10:07:52
URL: http://ganskalagom.blogspot.com
Postat av: Sofi

Ja, man blir ju lite orolig som mamma när de plötsligt ändrar mönster/utveckling igen. Jag känner igen det där... jag är likadan själv. Tankar och funderingar börjar komma direkt om det kan vara något fel. Hoppas du fick något vettigt svar från bvc. Tur man har dem o ringa till när man blir orolig! /kram

2009-05-19 @ 10:09:24
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Lottis

Abben lika så....trojags kulle gissa att det handlar om utveckling och saker som händer i kroppen...Tänk på vad de växer och utvecklas...Tänder, växtvärk, intryck som skall sorteras...mm mm mm mm

2009-05-19 @ 10:09:52
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Karin

Ring! Alltid bra och skönt för mamman att få kolla upp. Om det inte är öronen så är ju det bra men tänk om det är det och han behöver peniccillin (eller hur det nu stavas). Lycka till!

2009-05-19 @ 10:21:38
URL: http://hemochliv.blogg.se/
Postat av: Linda

Det händer så mycket med de små i den åldern så det kan ju vara en utvecklingsfas som gör att han vaknar och behöver lite närhet. Samtidigt så tycker jag nog att för din egen skull, ring BVC och be att få kolla öron, hals och sånt bara för att liksom kunna koppla bort de frågetecknen.

Ni har inte kollar allergier? Oscar tålde inte mjölk då han var liten och höll oss vakna hela nätterna igenom tills vi fick det konstaterat och slutade ge honom mjölkprodukter, efter det sov han hela nätterna, jag vet inte om det gäller för honom, men det kan ju också vara värt att kolla upp.

Skickar lite styrkekramar och hoppas att ni får bukt med sömnen, Kram

2009-05-19 @ 10:24:38
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: Terese

Man oroar sig sjukt mycket för sina barn. Tycker att du ska ringa till BVC just för att din oro ska släppa lite grann, alltid bättre att ringa en gång för mycket. Man vet ju inte om det är så att han har ont någonstans eller om det bara är en del av utvecklingen. Var W också mycket vaken på nätterna? Angående tänder är det ju så himla olika, kan ju vara så att det är fler tänder på gång. Har en kompis vars dotter fått sin tredje tand och har nyss blivit 4 månader.

2009-05-19 @ 12:29:34
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Malin B

Minns inte om mina barn hade några mönster alls?!

Tappade nappar, tänder som ville upp, drömmar med mera... Ofta är det inte så "farligt" men prata gärna med BVC ändå, ofta kan man få något tips eller råd! =)

2009-05-19 @ 13:11:03
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lottis

Nästa fredag, den 29..skulle vi åka till Anna´s då?

Jag skall beställa grejer till en stifts dag och tänkte jag kudne ta med dem hem då. Hoppas hoppas att du fortfarande vill åka :0



kram kram

2009-05-19 @ 15:26:55
URL: http://charlotta.brohede.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0