Dos ett - check

Så har jag och W så äntligen fått den första av de två vaccinationssprutorna mot svininfluensan.

Jag som avskyr sprutor (ja allt som har med sjukvård att göra) försökte vara tapper och inte visa några tecken på obehag inför henne då hon var den som fick sprutan först utav oss.

W var modig och helt inställd på att hon skulle ta sprutan (precis som flera utav hennes kompisar) även om hon sa att hon var nervös när det väl blev dax att hoppa upp på pallen. När det stack till så sjönk ansiktet ihop mer och mer och tårarna började komma.
Hon grät tyst och försökte samtidigt att inte gråta inför de som vaccinerade.

När det var min tur att hoppa upp på den höga pallen började jag känna mig yr. När sköterskan sa att nu sticker det till så stålsatte jag mig samtidigt som jag försökte att slappna av så jag inte skulla falla i golvet och började babbla som sjutton med W som satt bredvid alldeles tårögd. 
Nervös mamma...

När vi skulle gå så sa de att W var jätteduktig och att vi ses snart igen.
"Va då igen" ropar W smått skräckslagen. 
Sköterskorna, och jag, förklarade att man måste ta två sprutor för att ha ett fullgott skydd mot sjukdomen.
Något som hon sen pratade om hela vägen hem att hon helst inte vill vara med om för att det gjorde så ont.

Trots smärtan i armen orkade hon med en liten tur till Barnens Hus för att köpa en efterlängtad Littlest Pet Shop sen var det bara hem coh byta om till discokldäer och bege sig till skolans matsal för dans, lek och om jag känner henne rätt, lite handling i kiosken.

Det känns otroligt skönt att vi nu har del ett av den här följetongen avklarad.

Igår kunde man läsa i Expressen att trots att Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen rekommenderar att barn vaccineras före vuxna nu när vaccinationen av riskgrupperna är avklarade.
Flera landsting väljer att förbise detta och vaccinerar istället vuxna trots att smittorisken bland dem är betydligt lägre än hos barn och ungdomar.

Nästan två miljoner svenskar är snart vaccinerade. Det finns 1,7 miljoner barn mellan 3 och 18 år i Sverige.
Om de flesta utav dem vaccineras under de kommande veckorna är det snart tre miljoner människor i Sverige som är vaccinerade.
Det innebär 33% och
redan vid 40% får man en påtaglig minskning av smittspridningen enligt Smittskyddsinstitutet.

Jag sällar mig till Mary Mårtensson, medicin och hälsa, på Expressen - ös in vaccin i skolorna!
Gör som i Arvika - använd lovet till att vaccinera gymnasieeleverna. Håll öppet hus på skolorna efter skoldagens slut.
Om vi lyckas stoppa smittspridningen bland barnen så kan vi förhindra den värsta pandemin och därmed kanske rädda flera utav de barn, och vuxna, som av någon anledning inte kan vaccinera sig.


Kommentera
Postat av: Therese

Va bra att ni fått göra det nu!! Väntar förbrilt på att vi ska få göra det....men får vänta till v. 48!!! Min man har varit däckad i en hel vecka nu...tror dock inte att det är den influensan......



Ha en skön helg!!

2009-11-06 @ 19:33:49
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Postat av: Linda

Och vi velar fortfarande..., skönt att ni fått tagit den. Hon verkar ju superduktig W, mina hade nog inte kunnat hålla tillbaka så.

Kram

2009-11-06 @ 20:08:35
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Pernilla

Vi vuxna ska få vaccineras v 47 här hos oss. Theo, som är 4, är redan vaccinerad med första dosen. Nu verkar det dock som om alla under mellan 6 mån och 3 år oxå ska vaccineras, vilket förhoppningsvis innbär att även lilleman här i familjen snart får vaccin!

2009-11-07 @ 13:13:36
URL: http://lycklig.org

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0