Patinera


©HUSnrNIO

Bokstäver som inredning är det många som är frälsta i och så även jag.
Om man vill måla själv finns det träbokstäver att köpa på bl.a Panduro.

Från början hade jag tänkt mig orden "god jul" men både o:et och g:et var slutsålda när jag väl tog mig dit så det fick bli bara jul.
Även om vårt hem inte är något romantiskt vitt hem när det gäller inredning så valde jag ändå att patinera bokstäverna.
Jag var väldigt nyfiken på hur man går till väga när man skapar den avskavda läckra ytan och sen tycker jag att det ser väldigt snyggt ut när andra har gjort det.

Först målade jag bokstäverna med svart hobbyfärg och därefter två gånger med vit färg. 
När färgen hade torkat ordentligt använde jag ett fint sandpapper och slipade bort en del av den vita färgen så att den svarta tittade fram.
Det var ganska enkelt att få till den avskavda ytan och resultatet blev faktiskt snyggt (enligt mig själv).
Sen är det klart att om jag skulle patinera en hel byrå eller någon annan stor möbel så kanske det skulle vara svårare att få till en fin helhet men med dessa små bokstäver gick det bra.
Att patinera bokstäver är alltså något jag kan rekommendera alla sugna att prova på!


Efter en smått kaotisk morgon (letade mig halvt fördärvad efter överdragsbyxorna) cyklade vi i sista sekund till skolan.
På skolgården möttes vi av facklor, en massa barn och fröknar.
Adventshelgen innebär adventsamling i kyrkan. Något som jag under den här veckan med sjukdom inte haft en tanke på trots mitt fejjande med ljusstakar och annat pynt.
Tillsammans med flera andra föräldrar stod jag kvar på skolgården en stund och såg på när de tre förskoleklasserna glada traskade iväg med sina tända facklor mot kyrkan.
Det enda som saknades var snö.
När jag en stund senare cyklade hem igen var saknaden efter snö inte lika markant.
Jag är ingen snömänniska. 

Ha en trevlig fredag!



Kommentera
Postat av: mo

Åh så mysigt det låter med facklor..O jag som älskar snö, skulle önskat att det kom snö nu o låg ända fram till trettonhelgen..:)



Det är ett vinylgolv som vi lagt inne hos dottern...Vilken skillnad mot att lägga ett klickgolv, där det ska sågas o mätas o såga igen...här var det bara att lägga ut o skära, klart, smidigt...



Ha en skön första advent, kramar

2009-11-27 @ 16:59:16
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jätte fint...

Du har ju pysslat om nån... :)



Det är Arlas recept...

Men kolorna blev inte som jag tänkt mig. Kom på att jag hade gjort samma misstag för ett par år sen.

Gjorde ju en sats "vanlig" kola.

Hällde av 1/3 i formar. La i kakao och hällde av en 1/3 till och så i med krossad polkagris och hällde upp i formar.

MEN det är bara den första satsen som blir kola. Dom andra två blir mer som fudge.

Tror det är för att kakaon inte få koka med liksom.

Gott iofs, men jag vill ha kola.

2009-11-27 @ 19:42:48
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Elsa

sv: tack, detsamma! :)

Vad mysigt det ser ut med lite härligt julpynt hemma! Ger inspiration till att börja dona lite här hemma också

2009-11-27 @ 20:16:56
URL: http://barnbus.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Fina bokstäver!!

2009-11-27 @ 20:43:00
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Lottis

Jul kort böev det inga i dag, inte heller ngra v´biverkningaratt prata om...ön arm medn det överlever jag och nu har det gått över 24 timmarsedan jag fick den....borde inte bli ngt nu!



Ha en skön första Advent...



Kram

2009-11-27 @ 22:51:05
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Åsa

hejsan



va fin din sida är.synd bara att man ej kan lägga till den på mina favoriter!

vad använder du för kamera för att få så fina klara starka blider?

ha en trevlig helg

mvh Åsa

2009-11-28 @ 01:41:17
Postat av: Sockenvägens Söta

Oj, så fint du patinerat, nu fick du mig att bli sugen på att pröva, men jag får nöja mig med att patinera lerkrukor med fil idag istället. Önskar dig en fortsatt fin adventshelg. Kram!

2009-11-28 @ 11:06:00
URL: http://lurans.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0