VAD BETYDER ORDET K*K?!?

Jag och L stuvade in barnen i bilen och åkte till Ica Maxi för att köpa Lucialinne åt W till morgondagens Luciakonsert samt några små julklappar som jag spanat på till kusinbarnen i södra Sverige.

När dessa uppdrag var utförda strosade vi genom köpcentret och barnen roade sig med att springa från åkattraktion till åkattraktion med några stopp vid de enormt stora tomtarna som finns utplacerade lite varstans.

Första stoppet var vid en bil. W drog upp M i den och de ville så klart åka.
När man inte har någon tia i fickan så var inte den bilen så rolig längre så de sprang till nästa som var en motorcykel.
Samma sak där. Det gick inte att åka eftersom vi inte hade några pengar.
W tyckte det var trist men M hade gladeligen kunnat sitta på den där motorcykeln hela natten om han fick.

Vi berättade att det fanns en annan bil lite längre bort och då skuttade han dock vidare med hoppsasteg längs butiksgatan.

Två bilar senare sitter båda barnen inklämda i något som ska likna en brandbil stationerad i New York.
De har superkul där de sitter och styr och vrålar sirenljud så att folk kommer av sig i julklappshandeln.

Plötsligt överröstar W min tvåårige sons sirenljud.
[Mamma - vad betyder k*k] säger hon.

Jag blir paff och tänker att jag kan inte ha hört rätt och frågar därför henne om vad hon sa.
Hon säger k-ordet ännu en gång och det ÄR verkligen det där ordet hon säger.

Jag svarar först inte på hennes fråga utan frågar henne om varför hon undrar detta samtidigt som jag tänker tanken att måtte de inte hålla på med de där fula könsorden allra redan i skolan.
Då visar hon att på New York brandbilens insida står det k*k med stora bokstäver.

Så där står jag alltså medans L har fastnat i ett samtal med en mckompis och förklarar för min sjuåriga dotter, mitt i den hysteriska julhandeln, vad detta mindre fina ord har för innebörd.

Efter jag kort sagt att det är ett annat ord för snopp lägger jag till en lång harang om att det inte är ett fint ord utan är i samma kaliber som svärord och som man inte ska använda sig av varken barn eller vuxna (ordet snopp används flitigt hemma hos oss sedan M börjat gå på pottan och gärna visar sin snopp för alla och det vore ju inte trevligt om W sa att M går och visar sin k*k).

W lyssnar och förstår att man inte ska använda sig av det där ordet.
Sen frågar hon [vem har skrivit det där fula ordet på brandbilen].

Då säger jag [nu stänger köpcentret för idag så nu måste vi åka hem om vi inte vill tillbringa natten i en brandbil från New York med fula ord klottrade på insidan!]


Och, ja, jag svarade på Ws fråga men senare i bilen efter att ha fått lite tid till att tänka igenom mitt svar.
Efter svaret kom det inga fler frågor kring detta k-ord.

Ett tips till er föräldrar med läskunniga små barn - undvik brandbilen utanför Vero Moda på Bergvik om ni inte vill prata könsord med era barn...





Om ni tänker ge bort en tavla i julklapp så glöm inte att skicka era beställningsmail senast den 13 december för att vara säkra på att få tavlan före julafton.

Gör du en beställning mellan den 9-13 december får du dessutom en julklapp i form av ett GOD JULtryck utav mig.

Ytterligare information samt förslag på tidigare gjorda tavlor hittar du under kategorin TAVLOR längst upp på sidan.
Välkommen med din beställning.


Bilder:Privata©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: MammaMorran

HAHA!!!! Det var det roligaste jag läst på länge... Sen läste jag även "tomtarna" som "tomaterna" och började fundera på hur jag kunde missat dem:-D

2010-12-12 @ 20:46:14
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hahaha. Tack för tipset. =p

2010-12-12 @ 20:57:38
URL: http://cakelicious.blogg.se/
Postat av: Susanne [Snusans inredningsblogg]

Hahah! Bra svar. Kanske dags att börja planera redan nu hur man ska tackla de där frågorna när min lille skrutt blir så stor...

2010-12-12 @ 21:22:22
URL: http://inredningsbloggen.wordpress.com
Postat av: DONKEN-2barnsmorsa 2be

maila affären och säg till dem o ta bort det... det står samma FINA ord på vår port till trapphuset härhemma. Hm. Tycker att det ska målas över. Jag får maila h-värden.



avskyr verkligen det ordet. och f-ordet ännu mer. "tur" att klottrare inte är så duktiga på att stava, så de håller sig till det trebokstavs-ordet..^^



sv: tack! det är linda tokmorsan som gjort headern. Blev riktigt glad över den!

trevlig 3e adveeent! nu ska jag tända ljus.

2010-12-12 @ 21:31:51
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: Maja/Cactusvit

Hi hi, du gav mig ett gott skratt! =) Kram från mig! /Maja

2010-12-12 @ 21:55:09
URL: http://cactusvit.blogg.se/
Postat av: Maja/Cactusvit

Hi hi, du gav mig ett gott skratt! =) Kram från mig! /Maja

2010-12-12 @ 21:55:39
URL: http://cactusvit.blogg.se/
Postat av: annica

ha ha, det gäller att vara snabbtänkt med sina svar :) tycker att du verkade klara detta galant! Mina barn stannar också vid varje åk-grej på Bergvik..

2010-12-12 @ 21:56:39
URL: http://familjenbranting.blogg.se/
Postat av: Virrpannan

oooops ja då ska jag hålla ungarna ifrån där då om jag ska dit frampå. Blir så arg när det ska klottras sådär...usch så onödigt ju!



ha en bra lucia=)

2010-12-13 @ 08:35:08
URL: http://www.virrpanna.com
Postat av: Therese - Sockenvägens Söta

fniss En rolig annekdot att ta del av, men förstår det prekära att behöva ta det just där å då ler Önskar er en toppen lucia, hoppas kaffet får avsedd effekt! KRAM <3

2010-12-13 @ 09:22:58
URL: http://lurans.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0