Skrik & tandagnissel vid sovning - råd/tips någon?

Jag gråter.
Hjärtat blöder och hjärnan håller på att bli galen.

En timme och fyrtio minuter tog det för M att somna nu efter lunch.
Från fem över ett till kvart i tre har jag kämpat med att få honom att komma till ro.

Skrik och gråt, ordet mamma och snyftningar.
Vad ska jag göra?

W lärde sig att somna själv och sova hela natten med fem minuters metoden.
Det tog ca fyra dagar sen var det inga problem.

Kvart över sju la vi henne och sen sov hon till ca sju dagen därpå.
Självklart vaknade hon till ibland men de gånger hon inte somnade om av sig själv behövde jag oftast bara stoppa om henne (med undantag för när hon var sjuk).

En summering i stora drag av dessa 22 månader med M ser ut såhär:
M skrek när han föddes.
Vi låg kvar på elvan för att de ville undersöka honom eftersom han skrek.
Han föddes förkyld, något som jag påpekade från dag ett i hans liv men som det tog nästan tre dagar för personalen på sjukhuset att förstå då de hade bestämt sig för att det var fostervatten i näsan, typ hela huvudet, som gjorde att han nös, snorade och skrek.

Månaderna därpå fortsatte med skrikande pga kolik.
Därefter skrek han för att han tappade nappen och inte kunde förmå sig till att stoppa in den igen.
Vi slutade med napp och då skrek han i några dagar för det.

Sen blev det tyst.
Han gick att lägga ner på kvällen, somnade själv i sin säng i sitt rum. Vaknade på natten kanske var tredje/fjärde natt men då lyckades jag oftast få honom att somna om i spjälsängen.

I januari 2010 började han dagis.
Det gick fortfarande att lägga honom på kvällen och han somnade själv.
Han vaknade och nattskräcken grep tag i honom (jag har själv bestämt att det är nattskräck han lidit av då det jag läst om det stämmer väl överens med hans beteende).

Han började också vakna och vara bara ledsen.
Personalen på dagis och barnpyskologen jag pratat med tror att det handla om att han bearbetar alla dagens intryck extremt mycket nattetid.

M är en envis kille med stor integritet.
Han reagerar snabbt och visar tydligt om det är något han inte uppskattar eller när det går honom emot.
Gäller även vid tillsägelser från omgivningen, vilket det blir en hel del i en blivande tvåårings liv...
Han blir även snabbt arg när det är något han inte klarar av som han försöker sig på. Detsamma gäller när han vill göra sig förstådd och säga något och vi inte förstår honom.
Ordförrådet sträcker sig till mamma, pappa, nej, ja, tack, aj, W (och hennes kompis T), tut, Dora, pannkaka, akta och bajs.
Han förstår däremot så enormt mycket och gör även det jag ber honom om.

Sen en kväll i mitten mars (tror jag att det var) protesterar han ljudligt och länge även vid läggningen på kvällen.
Den kvällen detta startade var en kväll som vi hade gäster här hemma och rutinerna föll och barnen kom i säng betydligt senare än de brukar.

Han började även vakna storgråtandes på nätterna (inte nattskräcksgråt). Ståendes i sängen, skrikades mamma och ville bara en sak - att jag skulle lyfta upp honom och ta med honom in till vår säng.
Varje natt sen dess har han sovit på mig.
Inlindad i mitt hår som bara blir tunnare och tunnare.
Jag själv försöker arbeta 75% och ta hand om barn, hus, hem och även mig själv några minuter per dag.

Sen några veckors tid tillbaks gäller samma gråt och skrik även dagtid när det är dax för vilan efter lunch.

Detta är en ohållbar situation.
Det känns som att jag snart går under.

Nu sitter han bredvid mig här. Han sov endast trettio minuter vilket ju är bra om jag tänker på att det kommer en kvällsläggning och L är bortrest på motorcykelträff tills på söndagkväll (sen i torsdags) dvs jag måste utföra den.
Samtidigt var den där pausen mitt på dagen när han sover väldigt efterlängtad idag.

Jag vet att det förmodligen blir bättre ju äldre han blir. När han kan uttrycka sig med ord, när vi kan prata om sovningen osv osv men jag kan inte invänta det.

Alla tips, råd och tankar om sömn tas tackamt emot.
Som sagt, vi lärde W somna själv och det fungerade utmärkt.
Men alla är olika. M och W skiljer sig inte bara åt när det gäller sovning. De är olika på samtliga punkter, det enda de har gemensamt är det blonda håret, ansiktsformen och de bruna ögonen.

Jag vet att det finns hemskare saker och att detta med M:s sovande kanske inte är så stort i det stora hela men jag är matt och utsliten.
Hjärtat blöder och hjärnan löper amok.

Nu fick jag en puss från M som äter mellanmål.
Han pussar mig gärna och ofta på kinden.
Han berättar långa historier för mig blandade med ord han kan och påhittade ord.
Han är så med och så framåt och så fin min lille kille.

Men...

Bild:Helen©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: LiseLotte

Usch den tiden kommer man ju trots ihåg fast det är länge sedan.

Min fråga är om han är trött när han ska sova? Han kanske ska sova senare, eller inte alls.

Ligger du hos honom en stund utan att prata? Ibland kan det vara bra.



Han kanske kan lyssna på ett sagoband.



Jag lider med dig, jag vet hur gärna man vill ha sin egna lilla tid och sömnlösa nätter är inget roligt.

2010-07-24 @ 16:34:34
URL: http://liselottesjodin.blogspot.com/
Postat av: Jannie

Lider med dig!

Men gud så söt han är!

2010-07-24 @ 20:32:48
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Helen

Alla dessa sömnn probelem som gjorde en helt utmattad.

Vi provade nog ALLT men hitta ingen lösning. Men sedan löste det sig själv och nu sover båda lungt i sina sängar om nätterna.

Tyvärr så tror jag det blir en ond cirkel.

När inte du får sömn blir du stressad och då känner han det.

Kanske ska försöka att ha ett nattningsschema så att den som inte nattar får vila upp sig.

För mig löste det sig när jag separerade , ( inget jag rekomenderar dock hi hi ). Men jag tror jag blev lugnare själv och fick mer tålamod.

Lycka till med godingen.

Kram

2010-07-24 @ 20:42:45
URL: http://www.stenstromsbloggeria.se
Postat av: Camilla

Förstår att det är jobbigt... Lider verkligen med dig.

Har aldrig varit i närheten av nån av dom här problemen.

Mina tjejer har alltid sovit bra i sina sängar.

Men dom gånger dom har vaknat har jag suttit jämte spjälsängen tills dom somande om.

Och senare följt med dom tillbaka till sina sängar och lagt mig en stund hos dom tills dom somnat om.

Mina började hoppa över sovpasset på dagen hemma(på dagis sov dom längre)strax över dom fyllt ett.

Då kunde dom skrika för dom helt enkelt inte ville/kunde sova.

Och då var det bara att ta upp dom och så lägga dom lite tidigare på kvällen.

Han kanske inte behöver sova dagtid längre?

Kanske han sover bättre på natten om han är riktigt trött?

Har ni provat det? Att skippa sovpasset på dagen.



Hoppas det löser sig.

Kram!

2010-07-24 @ 20:53:33
URL: http://camillos.blogg.se/
Postat av: Fröken M

Oj va jobbigt ! Jag har tyvärr inga bra råd, men jag måste bara säga - Shit va vacker han är med sina lockar !!

2010-07-25 @ 08:49:44
URL: http://frokenmela.blogg.se/
Postat av: Anne

Usch så jobbigt... önskar att jag hade ett bra råd att ge dig! Jag är mitt uppe i vakennätter med lilla Maja som är 5 månader, men det skulle inte förvåna mig om jag snart är i din situation...

Hoppas det löser sig snart! Kram

2010-07-26 @ 07:32:32
URL: http://www.systeranne.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Hej där! Kolla in mitt senaste inlägg i bloggen för tips om riktigt snygga kläder till din lilla tjej eller kille!



Hope u like it :)

2010-07-26 @ 15:52:12
URL: http://ingridsinspiration.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej!

Känns nästan som det är min lille son du skriver om =)

Jag blir också tokig ibland på att dom aldrig är trötta och på att mitt hår också håller på att ta slut pga lindandet med fingrarna i det alltid vid sovtid.

Känns som det blivit värre under semestern här, han är ännu mer mammig (om det nu går?) än innan.

Det är bara jag som kan lägga honom nu och helst ska alla vara i rummet när han sover.

BLir jobbigt när vi tar tag i detta, men jag orkar inte det just nu.

Så tyvärr har jag inga bra råd heller att ge, men jag följer dig så jag kan se om du får några som hjälper.



Ha det så bra!

2010-07-29 @ 23:56:09
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Cissi

Hej! Våran lille kille (som är ett par dagar äldre än M) har vi kört 5 min metoden med så som ni gjorde med W. Vi använde oss av Berndt Eckerbers material - www.eckerberg.se. Vi har tillämpat detta oavsett förutom vid sjukdom. Vi hjälps åt med läggningen och om han vaknar på natten så att vi orkar hålla kontinuiteten. Båda jobbar heltid så vi behöver alla vår sömn. Han ska sova i sin säng och vi sover i vår. I perioder har vi tagit varannan natt så att en alltid vet säkert att det är ok att stoppa i öronpropparna och sussa vidare. Mamma och pappa ska duga lika mycket så att inte bara en måste ta allt. Som du redan vet såklart, alltid noga med rutinerna, samma sak varje kväll, även under semester etc. Hur stort sömnbehov har han? Vår kille behöver 10-11 timmars sömn nattetid och ca en timmes lunch vila. Sover han längre på dagen väcker vi honom. Han är en trygg, glad och bestämd ung herre. Orden har precis börjat komma men för det mesta pratar även han sitt "låtsasspråk". Han började på dagis i januari i år, där sover han en halvtimme-45 min till lunchvilan. Han har sovit i egen säng i eget rum sedan han var 5 månader. Vår BVC sköterska sa - det är ni som föräldrar som bestämmer. Inte barnet. Bestäm er för vad som ska gälla hemma hos er och håll er till det.



Hoppas att det lättar för er, förstår att du har det tufft! Lycka till!

2010-08-05 @ 11:00:49

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0