Genrep med lillebror

Idag har jag och M tillbringat några timmar i Racketcenter för att vara med på genrepet inför lördagens och söndagens modeshower på Barnmässan här i Karlstad.
Detta var första gången som vi övade på scen och inte i den spegelsal hos Klemner Studio som M har bestämt sig för att han absolut inte vill vara i utan ständigt, gång på gång, ska springa till dörren och försöka bryta sig ut.

Idag fick vi även de kläder som barnen och vi tre mammor, som också kommer att vara på scen under meandi visningen, ska ha på oss.
M ska ha på sig kortärmad tröja och ett par frottébyxor. Vad de andra barnen fick för plagg har jag ingen aning om för från den stunden att kläderna väl anlände, något försenade, så bestämde sig M för att han var trött på vara i det ca 60 kvm stora squahrummet som agerar loge under dessa dagarna.

Han var så less på att springa omkring där innen och blev sen även riktigt arg på mig för att han inte fick gå ut och det trots att han var så duktig och gick och hämtade sin overall.

Jag ska ha på mig en medaljongkjol, en annan mamma ska ha en blå smal tshirt på sig och den tredje en frottétunika.
Väl ombytta och i väntan på att genrepet skulle starta fick vi veta att barnen kunde få bekanta sig med scenen då den stod tom.
Vet inte riktigt om jag skulle valt borta det momentet för M kärade ner sig i ramperna som används av de tre dansarna när de ska visa barnvagnsmode och få upp vagnarna på scenen.
Han sprang upp mot scenen och sen ner igen. Glad som en lärka över att ha kommit på något kul att göra.

Det var inte riktigt lika kul när jag sa att nu var det slut på springet. Han skrek av ilska. Länge, länge. Dessutom är han grymt förkyld sen natten då den falska kruppen bröt ut så snoret flödade friskt blandat med tårarna.
M:s scenkompis, lille O, skrek också men för att han var trött tror jag.
Koreografen M hördes knappt där hon bakom scenen gick igenom det sista med oss innan det var dax att köra programmet med musik på scen.

Under genrepet hade både jag och O:s mamma barnen i famnen (vilket är helt ok att ha men det är roligare om de vill gå och dansa lite själva). Vi tog oss igenom programmet och det gick väl helt ok om man tänker bort M:s ilska över att inte få springa själv som poppade upp lite då och då under showen men mellan dessa arga stunder så fick han till några vinkningar till publiken.
Jag provade att släppa ner honom en gång men då kutade han direkt mot den ena rampen så det var bara att sätta efter och hiva upp honom i famnen igen.

Min lilla pojke är enormt envis och har en vilja stark som sjutton.
Nu är han dessutom 18 månader gammal och befinner sig i stadiet som går under benämningen "18 månaders trotset".

Det står att läsa att om denna fas bl.a att:
Viljan att äga allting är stark och barnet tar ständigt saker från andra barn. Ditt barn upplever att det är allsmäktigt (omnipotent) och att det kan påverka allt och vill ständigt ha positivt gensvar.
Det är inte ovanligt med raseriutbrott. Barnet har fortfarande svårt att kontrollera starka känslor och motstå lusten att göra sådant man inte får.

Så sant så sant...

Vi har träffats och övat fyra gånger innan genrepet idag så imorgon är det vila som gäller efter dagis och sen håller jag tummarna för att M:s förkylning inte blir värre än den är nu så att vi på lördag 10.15 kan sitta i montern där de ska styla till frisyren innan det är dax för modeshow på riktigt.
En annorlunda, spännande, upplevelse och förhoppningsvis en helkul dag.


M har placerat sin vattenflaska på sin alldeles egna logestol.

Medan man väntar kan man ju passa på att vila lite även om man är i ett squashrum...

Småkillarna med de röda skorna är mitt uppe i en diskussion gällande plastkorgarna som fanns i logen.

Bilder:Privata©HUSnrNIO


Kommentera
Postat av: annica

Kul med mässa!

Måste bara fråga, är det där jeans från Cubus? Jag köpte precis (tror jag) såna till Oscar när Oscar var liten. De var mina favorit jeans :) sitter så sött. Nu har Lucas ärvt dem och de är ganska slitna. Finns de inne på Cubus nu?

2010-03-26 @ 07:14:02
URL: http://familjenbranting.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag håller tummarna för er båda i morgon.

Helt klart en annorlunda upplevelse.

Får ni behålla era "visningskläder" eller snällt lämna tillbak efter showen?

2010-03-26 @ 09:35:40
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Carolina

Vad roligt det verkar, hoppas allt går bra! :-) kram

2010-03-26 @ 10:45:02
URL: http://carolina1979.se
Postat av: sofi

Hoppas det går bra imorgon.... ha en bra helg. Kram

2010-03-26 @ 14:48:59
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Sofie - Radhusmamman

Oj vad spännande det låter med modeshowerna.



Det där 18-månaders-trotset känner jag igen. Stämmer sååå väl in på min egen Malte som nu är 19 månader. Jag måste läsa mer om det.



Lycka till med showerna i helgen!

2010-03-26 @ 16:51:03
URL: http://sofst.blogspot.com/
Postat av: sara

Önskar er lycka till, malte är bedårande, de där lockarna är så härliga:)



En helt annan grej...jo jag sitter tit som tätt och kikar på ett inlägg du gjorde i vintras om vimplar och jag tänkte göra sådana till lillans rum. Nu undrar jag var du har hittat kantbandet/snedlisten? Det finns inte på panduros webshop. Kram sara

2010-03-26 @ 22:26:25
URL: http://micasasara.blogg.se/
Postat av: Angelica

Lycka till med visningen i helgen!



Ha de gott!

2010-03-27 @ 08:09:14
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Camilla

Denna trotsen! Min 2 åring trotsar, min 3 åring trotsar o min 6 åring är som en liten tonåring! Hihi... ibland är allt verkligen kaos när de byter humör utan förvarning!!



Fräck tröja förresten!! Lycka till med showerna!!

2010-03-29 @ 08:19:25
URL: http://husnr8.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0