Sjukstuga. Igen...

Oändligt långa nätter har det blivit nu. 
Strax efter klockan 21 i onsdags kväll började M att skrika. 
Det var det där panikskriket som har varit en del av vår vardag (tillsammans med att han dunkat sitt lilla huvud i det mesta) från och till fram tills dess att jag pratade med en barnpsykolog för en vecka sedan.

Sedan det samtalet har det varit nästintill inga skrik och tendenserna till att skada sig själv med huvuddunk har vi lyckats bryta även de. Nu är det mer ett beteende som han vill ta till vid tillsägelser och liknande motgångar men genom att prata med honom, ta upp honom i famnen och inte ge sig i den kommunikationen, så blir det skönt nog längre och längre mellan tillfällena även på den fronten.

Men så i onsdags återkom dock det där skrikandet igen och de små förhoppningarna som jag hade byggt upp om att perioden med det beteendet skulle vara över raserades snabbt och min oro om att något är riktigt fel och att jag som mamma inte förstår honom blev til en klump i magen på mig.

M skrek och skrek. Kastade sig av och an hur jag och L än höll honom.
Fem minuter kunde det vara bra och han slapnnade av något men sen började han igen.
Han vill inte sitta i famnen men samtidigt vill han inte vara på golvet för då kastade han sig med huvudet före i det.

Natten till torsdagen sov jag nästan ingenting. 
Vi låg tre i dubbelsängen och jag som sover som allra bäst ensam i total tysthet fick inte en blund under natten.
Lille M sov på mig och drog mig i håret. Han riktigt lindade in sig i mitt hår (mitt hår verkar vara det som är hans största trygghet i livet) och skrek ohämmat. Ibland var tionde minut.  
När han väl var tyst och sov så hindrade mig min oro över M och L:s grava snarkande, med tillhörande oförståelse över att jag ville att han skulle vända på sig i hopp om att snarkningarna skulle avta, ifrån att somna.

På torsdagmorgonen fick vi svaret på varför M varit så ledsen.
Han hade hög feber och förmodligen också ont i kroppen pga febern.

Han visar inga tecken ännu på att vara förkyld så jag funderar på om det är det där som kallas för tredagarsfebern han kan tänkas ha.
Även om det inte är kul när ens barn är sjuka så känns det ändå lite skönt att kunna koppla ihop hans skrikande med febern.
Det har gått så mycket bättre sen förra veckan. Han skriker mycket mindre (visserligen har han varit ledig ifrån dagis fredag-tisdag) och gör inte illa sig själv. 
Jag började så smått hoppas på att min diagnos om att M befinner sig i en stor utvecklingsfas i kombination med en frustration över att inte bli förstådd, förstå andra och att ha börjat på dagis var anledningen till panikskrikandet och huvuddunkandet.

Lösningen på detta verkar just nu vara att prata och vara nära.
Han och jag pratar, pratar och pratar.
Jag förklarar saker för honom. När han vill mig något och säger sitt ljud som låter som "ööhh" och pekar på något så frågar jag honom om det är vatten han vill ha osv beroende på vart han pekar såklart.
När jag säger till honom förklarar jag alltid varför man inte ska göra si eller så och då infinner inte sig den där riktigt kraftiga reaktionen från hans sida.
På kvällarna försöker vi varva ner tillsammans i soffan så att han ska ha en möjlighet till att tanka trygghet och därmed kunna sova lugnt och tryggt i sin egen säng om natten.

Som sagt, det har gått bättre sen förra torsdagen så det är bara att fortsätta även om det blir väldigt mycket fokus på M just nu och inte alls lika mycket på hans storasyster.

Idag har jag inte tagit tempen på honom.
Farfar har agerat barnvakt och de har lekt och haft det trevligt så helt klart är han på bättringsvägen.
Vem vet, inatt kanske han sover hela natten och i sin egen säng dessutom...

Ha en trevlig fredagkväll!



Kommentera
Postat av: Therése

Ja, det är verkligen inte kul när dom är sjuka dom små liven!

Och jag håller med dig...sover också mycket bättre när man får ligga utan barnfötter i ansiktet och små knän som skaver i ryggen ;-)

Håller tummen för att ni får en riktig god natts sömn inatt!!

Kram!

2010-03-12 @ 17:11:58
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Stina

Hua ni har verkligen haft det tufft ett tag. Håller tummarna att det vänder snart! Kraftiga snarkningar är definitivt det sista man behöver när man har en sådan "natt" också när allt man vill är att sova. (vet av egen erfarenhet hur frustrerade det kan vara... ;-) )



Ha en skön helg!

//Stina

2010-03-12 @ 19:54:51
URL: http://stilok.wordpress.com
Postat av: Popprinsessan

Hoppas att hela familjen fått en god natts sömn och att febern gått ner!



Jag har supersvårt att sova om någon snarkar och för tillfället sover hela familjen i samma rum pga renovering. Det gör att både man, dotter och hund ibland snarkar ikapp... Är det inte den ena så är det den andra :-)



Håller tummarna för att allt vänder för er!

Postat av: sofi

Hoppas att han krya på sig snabbt lillkillen.... Inget roligt när ens barn är sjuka. Här härjar magsjukan :( Kram på er!

2010-03-13 @ 11:42:24
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: sofi

Hoppas att han krya på sig snabbt lillkillen.... Inget roligt när ens barn är sjuka. Här härjar magsjukan :( Kram på er!

2010-03-13 @ 11:43:54
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Liza

Inte lätt att vara liten och inte lätt att vara förälder! Hoppas att han mår bättre det är alltid oroligt när barnen är sjuka!

Kraaaaaaaaaaaaam!

Liza

2010-03-13 @ 12:21:28
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Fy så obehagligt och jobbigt, hoppas innerligt att han snabbt blir piggelin och att du får sova ordentligt. Massa styrkekramar!!!

2010-03-13 @ 13:48:21
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Malin B

Vilket häftigt kommentarsfält du har fixat!!! =)



Det är så påfrestande när barnen är sjuka, hur gamla de än är men allra värst är det ju naturligtvis när man inte kan prata/förklara så att budskapet verkligen går fram.

Jag håller tummarna för att det blir ordning och reda "i sjukstugan".

2010-03-13 @ 19:06:44
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Linda

Jobbigt för er alla när barnen är sjuka, givetvis mest för den som är sjuk men även för er som föräldrar som inte får sömnen man behöver att att orka med.

Hoppas han mår bättre och ni kunnat ta igen er förlorade sömn båda två i helgen, Kram

2010-03-13 @ 20:26:29
URL: http://uppochnervandahuset.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0