Rådjursmiddag i villaområde

Hos oss välkomnar vi våren med att plantera panseér i några krukor vid ytterdörrarna.
Även två små Lavendel har hamnat i krukor runt husknuten.

Enkelt, tåliga blomster och fint i väntan på att det ska bli tid för att köpa sommarblommor (vilket känns oerhört avlägset för tillfället då jag går runt med höstkänslor pga av regn och kyliga vindar).

Fint var det iallafall ända tills rådjuren bestämde sig för att förära oss med ett besök.
Trots att de måste ha varit mycket hungriga, och åt upp samtliga penseér under carporten, så tog de sig tid till att äta med precision.
De har knipsat av alla blommande penseér i exakt samma höjd. Kvar finns bara kala stjälkar som sträcker sig uppåt och en och annan outslagen knopp som de inte brydde sig om. 

Under de tre åren som vi har bott här så har vi en och annan gång kunnat njuta av att se rådjur i närheten av huset men de har aldrig tidigare ätit upp mina blommor.
Oerfaren som jag är på rådjursfronten var jag helt säker på att det var grannbarnen som hade gått till attack mot mina blommor.
Som tur var kom L hem innan jag, smått förbaskad, gick och knackade dörr i grannskapet för att försöka hitta den skyldige (det sägs att jag har lätt för att överreagera ibland...).
 
En vän berättade för mig att när rådjuren väl har hittat ett ställe med goda blommor så kommer de gärna tillbaks dit igen.
Mycket riktigt var det så!
När knopparna, som de lämnade kvar vid första besöket, väl hade slagit ut kom de tillbaks och rensade krukan ren från blommor en andra gång.

Jag funderar på att ringa Runar för visst har väl han erfarenhet av att skjuta med gevär genom ett fönster i ett villaområde...? 
Hmmm, tål att tänkas på...

Bilder:Privata©HUSnrNIO



Kommentera
Postat av: Angelica

Vi brukar också ha ett par tre rådjur utanför fönstret lite då och då. Dom har aldrig gett sig på våra blommor utan brukar äta på grannarnas buskar. För en tid sedan var de nån, inte så långt ifrån oss, som gjorde verklighet av din tanke. Någon hade skjutit tre rådjur, skurit av dom huvudena och radat upp dom invid vägen så att alla skulle se... Måste vara en sjuk människa.



Ha en trevlig helg!

2010-05-14 @ 07:41:58
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Linruz

Ojoj i bland blir man förvånad.

Täk att de vågar sig in så där.

Hoppas allt är bra med dig annars. är lite dålig på att blogga just nu. vet inte vart tiden tar vägen.

Kram kram Lina

2010-05-14 @ 08:43:48
URL: http://www.linruz.se
Postat av: hemmabloggaren

Stick ner några vitlöksklyftor i jorden så är problemet löst :D

2010-05-14 @ 11:42:38
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com
Postat av: Malin B

Om du inte hunnit ringa Runar så var det ju ett tips väl att tänka på där med vitlöksklyftorna! =)

Det finns något "viltstopp" på Granngården men då får man spraya på efter varje gång det regnat så det brukar nog bli ganska dyrt...

2010-05-14 @ 15:13:02
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lottis

Vi har rådjur häromkring, men det går inte in i trädgårdarna peppar peppar...

Jag planterade lavendel i våra entrerabatter förra våren, då var de jättefina och de växte jättefint... Nu i vinter har de varit duktigt översnöade och vi har fått lägga snö där oxå, så de ser lite tilltufsade ut... =/ Hoppas de kommer sig, annars får jag plantera nya. De ser fina ut och doftar gott :-)

2010-05-14 @ 22:41:25
URL: http://livetenligtlottis.blogspot.com
Postat av: Helen

Fy vad tråkigt att få blommorna uppätna av råddjur.

Det finns ett medel som hjälper bra ( om du inte vill jaga bort dom själv ).

Kommer inte ihåg vad det heter men ser ut som en klubba med någon odör som gör att råddjuren inte kommer nära.

Man sätter i dom i krukorna för att slippa dom.

Ska fundera på vad det heter.

Ha en mysig söndag.

Kram

2010-05-15 @ 07:55:00
URL: http://famstenstroms.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0