UNIKUM & IUP

Igår stiftade jag min första bekantskap med UNIKUM.

Unikum är ett verktyg för individuella utvecklingsplaner som är tänkt att lättare synliggöra och skapa en medvetenhet för eleven kring de egna målen längs resan genom skolåren.

Av Ws lärare fick vi ett mail med inloggningsuppgifter.
Vårdnadshavarna har var sin inloggningsprofil och barnet har en egen inloggning på Unikum.

Vi blev ombedda att logga in på Unikum och där svara på frågor inför kommande utvecklingssamtal.
Barnet skulle delta aktivt och svara på frågor rörande skolan och lärandet.
Att delta aktivt innebar, berättade W för mig, att hon själv skulle klicka i den smiley som symboliserade svaret på den fråga som jag läste upp för henne.

När det var gjort fanns det även de klassiska frågorna inför utvecklingssamtalet som beskriv dig själv. vilka är dina styrkor, vad vill du bli bättre på m.m. som skulle besvaras skriftligt.
Dessa används sen till fastställandet av en IUP (individuell utveklingsplan).

När detta var gjort skulle det även svaras på frågor gällande varje skolämne.
Till varje ämneskategori fanns tre svarsalternativ, mycket bra, bra samt mindre bra.
Därefter fanns det ett fält där elevens egen kommentar skulle vara.
Till detta fält hörde frågan Vad kan du göra för att lära dig mer.

Detta tyckte W var svårt. Hon kunde inte komma med något svar där och om man som W svarade mycket bra och bra bland svarsalternativen ovan så finns det ju egentligen kanske inte så mycket att skriva om vad hon skulle göra för att lära sig mer tycker jag.

I engelska sa hon dock att hon kunde öva mer på orden för att lära sig engelska bättre.
Detta skrev jag med, det är ju faktiskt hennes plattform det här Unikum, men sen vet jag inte huruvida det är av vikt i det stora hela då detta är min första kontakt med Unikum och jag inte vet riktigt ännu hur det är tänkt att verktyget ska användas.

Jag fick förklara för henne vad som ingick i SO repektive NO men annars hade W helt klart för sig vart hon stod i sitt lärande och hur det fungerade för henne i de olika ämnena.
Hon är tydlig min tjej och gillar skolan och lärandet som det ser ut nu!

Unikum dokumenterar alltså elevens lärande i skolan.
När vi loggade in igår på Ws inloggning möttes vi av två notiser.
Den ena var från Ws engelskalärare som skrev att W var på väg att nå målen i engelska och samma meddelande fanns ifrån läraren i Idrott och hälsa.

Unikum är alltså, som jag skrev här ovan, ett verktyg för individuella utvecklingsplaner som är tänkt att lättare synliggöra och skapa en medvetenhet för eleven kring de egna målen längs resan genom skolåren.

Men det är också, om det används som jag tror att det är tänkt som en dialog mellan skola, elev och vårdnadshavare, en bank där man som förälder hittar information om hur det går för eleven och lätt kan följa såväl elevens ord om detta men också ta del av lärarnas bedömning.

Min åsikt om detta så här i början är positiv.
Att slippa alla papper som slussas fram och tillbaka mellan skola och hem, att kunna logga in sig när som helst från vart som helst och förhoppningsvis kunna följa barnet tillsammans med lärare och barnet själv genom hela skoltiden känns bra.

Att tilläggas kan att för barn som lever med separerade föräldrar där det kanske inte alltid är så lätt att komma ihåg att lämna papper mellan sig, att ha kopior på viktig information osv. kan Unikum säkert underlätta då varje vårdnadshavare, utöver barnet själv, har en egen inloggning och sida på Unikum.

Hur detta utvecklar sig återstår att se längs resans gång och givetvis kan ett sådant här verktyg inte ersätta den muntliga konversationen och kontakten med skolans personal men det är kanske ett bra komplement.


Bild:Unikum.net

Ni som har barn i grundskolan - vad har ni för erfarenhet (positiv/negativ) av Unikum?


Kommentera
Postat av: annica

Detta låter ju jättebra, hoppas Grums har något liknande när det är dags för Oscar. Det finns något som kallas Fronter, men det är nog inte något som kan mäta sig med detta.



Ha en fin dag!

2010-11-17 @ 12:48:30
URL: http://familjenbranting.blogg.se/
Postat av: fian- gravid i v32

Ja nybakta lussebullar är det bästa ;-)

2010-11-17 @ 12:50:53
URL: http://fianandersson.blogg.se/
Postat av: Therese - Femstjärnigt

Låter ju kanon. Vi har dock inte detta här. Men mina gymnasiumbarn har ett liknande verktyg som vi använder oss av. Suveränt tycker jag!

Kram

2010-11-17 @ 14:06:31
URL: http://tess74.blogspot.com/
Postat av: Cicki

Det låter som en toppenbra grej. Nu är ju mina barn vuxna och datorn var inte fullt så vanlig då som nu. Men jag hade gärna haft denna kommunikation med skolan. Det var mycket ändå, eftersom sonen var ett barn med stora svårigheter (ADHD). En sådan här kommunikation hade underlättat mycket. Istället var vi tvungna att ha daglig kontakt med hans personliga assistent, vilket tog tid i en för övrigt väldigt pressad vardag.

2010-11-17 @ 14:27:55
URL: http://cickisdesign.blogspot.com/
Postat av: Linnea Granström- Ungmamma & Ryttare

Taack :) Hoppas ni också har haft en underbar onsdag!

2010-11-17 @ 16:29:00
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har ingen erfarenhet av Unikum som förälder, men vår kommun har precis kört i gång med det, så jag håller på att lära mig det i rollen som lärare. Jag tror att det kommer att bli jättebra! Så skönt att ha allt samlat på ett och samma ställe och att alla kan vara pålästa inför utvecklingssamtal osv. Sen får jag ju lära mig det inför döttrarnas framtida utvecklingssamtal också så det är ju bara bonus att ha dubbla roller i detta fall. Vad roligt att läsa dina tankar kring Unikum eftersom er kommun helt klart kommit längre än vad vi har ;-) KRAM Anna

2010-11-17 @ 21:07:21
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Maria

2010-11-18 @ 19:49:33
URL: http://mariassida.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag arbetar som lärare och i min kommun har vi använt Unikum ganska många år. Jag tycker det fungerar jättebra och tycker precis som dig att det är skönt att slippa alla pappaer som skickas fram och tillbaka.

2010-11-18 @ 19:51:03
URL: http://mariassida.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Som lärare är UNIKUM nytt för mig (bytte arbetsplats i augusti). Jag är positivt inställd, men jag gillar inte att stitta framför en dataskärm under utvecklingssamtalet.

2010-11-20 @ 18:42:03
URL: http://junitjejen.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0