En morgon med ljus & krupp

När jag jämför lille M och så som han har varit under sina två första levnadsår med W och hur hon var under samma tid period är de väldigt olika varandra.

W sov hela nätterna i sin egen säng från det att hon var ca nio månader, M gör det forfarande inte vid 24 månaders ålder.
W rörde inget i hemmet som prydnadsgrejer m.m. i fönster eller på bord. M har konstant varit på allting så för att inte de inredningsprylar vi har ska gå sönder har jag varit tvungen att plocka bort det mesta.

Nu är han två år och vi kan prata ganska bra om vad som är ok och inte så bestämde jag mig häromdagen för att göra ett försök till att ställa fram något på soffbordet framför tv:n.
Jag har verkligen saknat att inte har levande ljus nära till hands när man sitter uppkrupen i soffan en sen kväll och ser på film...

Den runda duken från Design House Stockholm och de tre låga vita Höganäslyktorna, som jag fick av L i födelsedagspresent för flera år sen, tyckte jag var bra att testa med.

M har otroligt nog låtit sakerna vara kvar på bordet och imorse tände vi ljusen för första gången.
Han spanade på dem men lät dem vara.
Det var mysigt att möta en morgon med flera minusgrader i soffan med tända ljus, Bollibompa och en flaska välling!

Med denna morgon kom även krupp.
Förmodligen var det den som var anledningen till en del av gårdagens gråt och missnöjdhet från M:s sida.
Förkylningar hos honom sätter sig nästan varje gång i luftrören, precis som det gjorde och gör på storasyster.

Den torra skällande hostan är hemsk att lyssna på och jag märker att han tycker att det är jobbigt när hostattackerna kommer och han får svårt att andas och börjar gråta vilket gör det hela värre.
Än så länge är det inte som när det varit som värst och nu på morgonen gav L honom 2 ml Lepheton som är avsvällande och gör att luftrören vidgar sig så det blir lättare för honom att andas.

Imorgon bitti åker L iväg på en tre dagars utbildning och på onsdag har vi planeringsdag inför kommande vår på jobbet.
Vore väldigt tungt att inte kunna delta i den tänker jag nu men än så länge är det bara måndag och M har ingen feber och är pigg så det finns fortfarande en chans att detta passerar smärtfritt.
Jag är bra på att måla fan på väggen men har bestämt mig för att inte göra det riktigt än...

Bild:Privat©HUSnrNIO


[Krupp är vanlig och oftast ofarlig. Barnet får nästan alltid luft och slutar inte att andas. Det drabbar vanligen barn från cirka 6 månader till 5-6 års ålder.

Det är vanligt att ett barn som haft krupp får kruppsymtom vid upprepade tillfällen i samband med förkylningar. Allt eftersom barnen blir äldre blir luftrören större och kruppsymtomen vid förkylningarna brukar avta.

Krupp, eller äkta krupp, brukade tidigare användas för att beskriva ett likartat men mycket allvarligt tillstånd som orsakas av difteribakterier. Vaccination mot difteri ingår i det allmänna vaccinationsprogrammet och sjukdomen är mycket sällsynt i Sverige. I det allmänna vaccinationsprogrammet ingår sedan 1992 även vaccination mot bakterien Hemofilus influenza typ B, HiB. Tidigare orsakade HiB ett flertal mycket allvarliga infektioner hos barn, till exempel struplocksinflammation vilken knappast förekommer hos barn i Sverige längre.
I och med att difteri- och HiB-infektioner nästan inte alls förekommer i Sverige längre 
kallas falsk krupp/pseudokrupp allt oftare bara krupp.

Det börjar ofta med några dagars lätta förkylningssymtom som snuva, hosta och lätt feber.Kruppattacken kommer ofta på natten när barnet har sovit några timmar.
Barnet vaknar med typiska symtom för krupp som andningsbesvär/andnöd och andfåddhet. Det kan höras ett väsande ljud, så kallade stridor, vid inandning.
Heshet och skällande hosta. Att ha svårt att andas skapar ångest hos barnet och det börjar då ofta gråta.

Egenvård vid krupp:
Låt barnet sitta upp eller ta upp barnet. När barnet ligger ner ökar svullnaden i luftvägarna och barnet får svårare att andas in.
Försök att som förälder uppträda lugnande.
Det är bra om du kan öppna fönstret eller gå ut i den svala nattluften en stund.
Ge avsvällande näsdroppar, finns receptfritt på apoteket.
Ge febernedsättande läkemedel.
Låt barnet sova halvsittande eller bädda med kuddar så att barnet ligger högt med huvudet. Det underlättar andningen.]



Kommentera
Postat av: Fröken M

Fy ! jag lider med dig ! sömnlösa nätter är verkligen ingen hit !! hoppas det blir bättre snart...

Ha en bra dag !

2010-10-11 @ 10:35:08
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Sanna Hyvärinen

Sv: Håller med :)

2010-10-11 @ 10:39:09
URL: http://socosy.blogg.se/
Postat av: Lottis

Vet precis vad du genomgår....Vi hade en skit sommar med KRUPP och astma - mycket förkylningar!

Hoppas et går över fort!



kram kram

2010-10-11 @ 10:44:28
URL: http://lottis.brohede.se
Postat av: Hannele - nybliven 2barnsmamma <3

Svar:

Så sant som sagt, spelar ingen roll för mig heller ^^,



Ha en trevlig dag du med! ^^

2010-10-11 @ 10:47:58
URL: http://mammah.webblogg.se/
Postat av: Maria

Fy, inget kul med krupp:-(

Min tjej är snart 5år & det är väldigt sällan hon sover hela nätter.

Vaknar oftast åtminstone en gång per natt & då får man hämta henne i hennes rum, hon vågar inte springa själv.

Vissa nätter kan hon vara vaken i ett par timmar & kan bara inte sova. Ligger bara & snurrar, inte ledsen eller liknande & tack & lov för det!

Men som mamma är man ju totalt slut efter ett par sådana nätter..

Tycker sista tiden har varit bättre, men vågar knappt säga det för då vänder det väll igen:-)



Kram Kram

2010-10-11 @ 11:15:24
URL: http://sagafia.se
Postat av: Terese

Usch så jobbigt med krupp! Än så länge har ingen av barnen haft det...peppar peppar.

Hoppas det inte blir värre med lilla M.



Här är det precis likadant. Filippa sov hela nätter från det att hon var bebis och hon rörde aldrig massa saker härhemma som man var tvungen att plocka bort. Skillnad är det på Vilmer, som är både högt och lågt. Ska verkligen tas på allt och klättrar överallt. Dessutom sover han uselt på nätterna fortfarande!



Hoppas ni får en okej måndag i alla fall!

2010-10-11 @ 11:26:16
URL: http://teresedenrara.blogg.se/
Postat av: Jannie

Usch o fy så jobbigt!

Stackars liten.Måste vara jättejobbigt...

Våran Victor sover än så länge hela nätter.Det har han faktiskt gjort sen han var typ 1 månad.

Så himla skönt!

Mysigt med tända ljus i höstmörkret!

ha ha ha Visst är det ett måste med pizza en söndag!

Hoppas du får en härlig start på veckan!

2010-10-11 @ 11:29:59
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Natalina

ja visst ser det roligt ut :P men de blir nog bra tillslut. Allt bra med dig?

2010-10-11 @ 11:54:19
URL: http://www.natalina.se
Postat av: Britta Bloggar

Usch, stackarn!

2010-10-11 @ 12:18:02
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: DONKEN- 2barnsmorsa 2be

åååh, det är nåt jag verkligen saknar... att ha nåt fint på teverumsbordet. Speciellt ljus, för de kan man ju inte sätta i tevehyllan. Då blir det ju fula brännmärken i hyllplanet ovanför. Och att ställa det allra högst upp blir ju helt enkelt inte lika fint.



hade ju ljusparty här igår, så har köpt på mig endel. Det går att ha i badrummet, och efter kl 20, (vincent sover) men sen får man ju ta bort det igen.. :P

uschans med krupp! hoppas det försvinner lika fort som det kom... :/

2010-10-11 @ 12:35:08
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: Therese

Fy stackars liten och stackars dig! Vad jobbigt!

Min William hade krupp när han var liten och det är hemskt att se dom små kämpa så :(

Hoppas ni har en fin måndag ändå!

Kramar

2010-10-11 @ 13:13:58
URL: http://grabbmorsan.blogg.se/
Postat av: Erika - Gastric Bypass Operation 27:e Okt.

Huga sömnlösa nätter är INGE KUL! :( stackars!



JO jag hoppas ja fixar detta. Kram

2010-10-11 @ 13:43:13
URL: http://forvandling.blogg.se/
Postat av: FIONA - ja, som hon i shrek

tackar ;D

2010-10-11 @ 13:44:52
URL: http://lovefiona.blogg.se/
Postat av: Johanna - mamma till Leia

sv: tack så mycket! :)

2010-10-11 @ 15:17:50
URL: http://johannaostblom.blogg.se/
Postat av: Johanna - mamma till Leia

sv: ja det känns riktigt trist! tack detsamma! :)

2010-10-11 @ 15:21:13
URL: http://johannaostblom.blogg.se/
Postat av: KäckaBecka

Tackar så jättemycket, första gången jag verkligen ansträngde mig att ta kort och glad är jag för det. Tänk så mycket man kan fånga på bild om man bara har tid och vilja.

Du som har så söta små barn, tar du mycket kort/film som du sparar?

Ha en fortsatt fin måndagskväll :)

2010-10-11 @ 19:00:38
URL: http://kackabecka.se
Postat av: Lotta

Usch, stackars liten! Min lille har ju astma som förvärras vid varenda förkylning och förkylda är de ju mest hela tiden...

Jag jämför också mina två och det är en enorm skillnad precis som du skriver. Man märker verkligen att tjejer är MYCKET lugnare än killar som far fram som små jehu. Vi får hoppas på en lugn morgondag utan utbrott och annat. Ha en fortsatt trevlig kväll, kram

2010-10-11 @ 21:09:57
URL: http://lottasworld.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0