Extraordinary Measures

Igår kväll skulle jag och L se film tillsammans.
Vi valde mellan komedin Killers med Ashton Kutcher (som jag nämnt här på bloggen en gång tidigare att vi funderat på att se) och Extraordinary Measuresmed bl.a Harrison Ford och Keri Russell.

Valet föll på Extraordinary Measures och för att göra en lång historia kort så slutade det med att fredagströttheten tog befälet över L så han somnade i soffan.
Jag, som är i ungefär samma usla kondition vad gäller trötthet, somnade dock inte.

När en film handlar om barn och sjukdomar, baserad på en verklig händelse (från boken The Cure) där det pågår en kamp mellan liv och död, hopp och förtvivlan, starka känslor som utspelas med bra skådespelare som de ovan nämnda så somnar inte jag!

L förflyttade sig till sängen och fredagkvällen slutade med att jag satt ensam i soffan och grinade framför en filmen, som likaväl kunde varit typiskt  tårdrypande, sliskig, och amerikaniserad men istället var den enkel, rak och berörande.

Dessutom var det kul att se Harrisson Ford i en film där han inte springer runt som en halvskadad thrillerhjälte och flåsar i nittio minuter...

En sevärd film med andra ord om man tycker om verklighetsbaserade och gripande draman!


Bild:Google.se

Sen var jag tvungen att googla på Pompes sjukdom som barnen i filmen har.

[Pompes sjukdom är ärftlig och överförs från föräldrar till barn.
Eftersom arvsanlaget för Pompe är recessivt måste båda föräldrarna överföra den defekta genen till barnet för att han/hon ska ärva sjukdomen.
Sjukdomen är en sällsynt kronisk sjukdom och en dödlig neuromuskulär sjukdom.
Personer med Pompes sjukdom föds med en enzymdefekt som kallas alfa-glukosidas. Detta speciella enzym har ansvar för att bryta ned glykogen, en komplex sockermolekyl som används för att bygga upp kroppens celler. Vid Pompes sjukdom sker denna process inte på normalt sätt och det ansamlade glykogenet påverkar efterhand muskelfunktionen.
Pompes sjukdom tros förekomma hos 1 av 40 000 nyfödda barn över hela världen].


Nu är det dax för lördagens första kopp kaffe.
Sen kan tyckas men det beror på att idag var det min tur att få sova någon timme extra.
Det händer inte ofta men när det händer är det så otroligt skönt speciellt som jag varje natt är vaken några gånger med lille M som gör allt annat än ligger lugnt och stilla och sover.

Ha en trevlig lördag förmiddag!


Kommentera
Postat av: ♥ Nina ♥

Oh det lät som en film i min smak, dem måsta jag ta å se.

2010-10-30 @ 11:12:58
URL: http://snostjarna.blogg.se/
Postat av: caroline

Visst var den fin :D kom dock aldrig iväg för att köpa den igår. fastnade i soffan. Jag hoppas att den finns kvar igår, annars blir jag ledssen :D



ha en kanon lördag

2010-10-30 @ 11:32:50
URL: http://kaolin.blogg.se/
Postat av: matilda

- Ja, verkligen! Tack, eller? :) Ha en fin dag du också!

2010-10-30 @ 12:20:28
URL: http://matildakristinaa.blogg.se/
Postat av: Jessica ♥ Gravid

SV: Tack så mycket :)

Hoppas ni får en underbar helg!

2010-10-30 @ 13:48:21
URL: http://lovelyeverafter.blogg.se/
Postat av: Fatima (Isayah's mamma + Bf i 28mars)

Ska hyra den :D Tack för tips

2010-10-30 @ 16:43:59
URL: http://www.thistakes.com/
Postat av: Fröken M

Då kanske vi har liknande filmsmak och i eftermiddag kommer ett nytt filmtips upp på en film som jag fastnade för igår :)

2010-10-31 @ 10:51:26
URL: http://frokenmela.se
Postat av: annica

den var bra! gillar verklighetsbaserade filmer.

2010-11-03 @ 00:31:28
URL: http://familjenbranting.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0