Halva veckan gången

Idag är det halvlek på ännu en vecka.
Här hemma ska vi varva ner framför tv:n med mumsig kladdkaka och vispad grädde.
Något som garanterat lägger sig som bomull i magen och kanske som ännu en valk kring magen...

Det finns ju en uppsjö utav kladdkakerecept att tillgå men den som jag har fastnat för just nu är denna otroligt goda med cocoskant:

Ingredienser:
100 g smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker och/eller riven choklad

Till servering:
vispad grädde, glass och/eller frukt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form (gärna med cocos) med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker eller riven choklad. Servera med grädde, glass och/eller frukt.


Bild:Hilajns.blogg.se©



Kommentera
Postat av: Lottis

Mmm....Vad gott!!

2008-11-06 @ 08:28:15
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Petra

mmmmmmmmmmmm, det är så himla gott med kladdkaka.

Det var länge sen vi gjorde det, tror jag.

Vi har fastnat för kladdkaksmuffins med en marabou chokladbit ovanpå. Det är oxå så jättesmarrigt.



ha en bra dag

kram

2008-11-06 @ 10:37:11
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Malin B

Kladdkakerecept får man aldrig för många av. ;)

2008-11-06 @ 11:28:06
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Linda P

Åååå gud så smarrigt! Tur att jag har lite pepparkakor att trycka i mig här hemma :)

2008-11-06 @ 13:17:38
URL: http://livinglikelinda.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0