Elvafika

Egentligen skulle mitt "minska-i-omfång-och-vikt"projekt tagit sin början nu men eftersom jag nyss har klunkat i mig kokt vatten med honung (tycker inte om  honung) och vitlöksskivor (någonslags huskur istället för echinagard) i så behöver jag sannerligen något som smakar sött och gott.
Projektet får vänta tills jag orkar börja promenera med barnvagnen och det blir inte idag med värkande huvud. Nu blir det elvafika här med syltkakor bakta efter recept från Leilas "A piece of cake".

Bild:Privat©

Recept till ca 50 kakor
5½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ dl florsocker
300 g kallt smör
½-1 msk kallt vatten

Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.
Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.
Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska precis gå ihop.
Lägg degen i en platspåse i kylen och låt den vila i minst en timme.
Sätt ugnen på 175 grader.
Rulla degen till små bollar och platta ut dem till kakor på en plåt med bakplåtspapper.
Tryck en grop med fingret i mitten av varje kaka och klicka i en knivsudd sylt.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter tills de fått ljus färg. 



Kommentera
Postat av: Livet i byn

Jag gillar verkligen syltkakor, de är min stora favorit av småkakor.



~Livet i byn

2009-01-07 @ 14:47:10
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Susihus

Mums va gott!

2009-01-07 @ 15:24:52
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: __Bavaria__

Mmm... mums! Gillar kakor med sylt i... :)



Mamma brukar göra wienerstänger.. 194.jpg" rel="nofollow">http://svt.se/content/1/c6/47/56/35/wienerstanger194.jpg





Mums mums mums!



kraaaam



Viulken rock brud i inlägget ovan... :)

2009-01-07 @ 18:57:24
Postat av: Malin B

Du skulle kunna göra en egen bok med alla dina vackra bilder. =)

2009-01-08 @ 10:51:08
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lina van der Putten

Syltkakor brukade jag alltid få hos grannen när jag var liten efter skolan =)

2009-01-08 @ 11:37:21
URL: http://lvdp.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0