Sköna söndag

En söndag i hemmets lugna vrå.
Skönt att avsluta en ganska jobbig förkylningsvecka med att inte ha något inbokat. Man kan göra vad man vill. Egentligen stämmer inte det eftersom det fanns saker som borde göras. Som städning av toaletterna och tvätta flera maskiner smutstvätt.
Medan L gjorde det tråkiga fixet så bakade jag och W.
Till dopet så klart om ni inte redan hade gissat det!

Idag blev det mintchokladrutor gjorda i långpanna och muffins.
Jag älskar att baka i långpanna. Härligt enkelt att bara stjälpa upp all smet på bakplåtsklädd plåt och skjuss i i ugnen!
Glasyren improviserade jag ihop av smält smör, florsocker, kakao, vaniljsocker och pepparmintsolja. Receptet innehöll egentligen en glasyr gjord på smält blockchoklad men jag kände mig less på blockchokladsöverdrag och skippade det.
Det andra baket bestod av en tredubbelsats av Leilas muffins.
Jag valde att göra hennes goda grundrecept för min tanke är att dagen före dopdagen ska jag ta upp dem ur frysen och tillskansa dem en härligt grönfärgad frosting med en punschpralin på toppen.
Inbillade mig att det var lättare att behålla muffinsen fina om jag fryste dem utan frostingen.


Bild:Privat©

Recept Mintchokladrutor
3 ägg
3 dl strösocker
150 g smör
1½dl mjölk
4 droppar pepparmintsolja
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret, tillsätt mjölken och låt blandningen svalna. 
Tillsätt pepparmintsoljan.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao väl. Rör ihop detta med äggsmeten.
Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna. Gräddai nedre delen av ugnen i ca 25-30 minuter.
Känn med sticka att kakan är torr.
Låt svalna.
Bred på glasyr (i receptet stod detta: 200g mintchoklad eller mörk blockchoklad som smältes. Klicka i 2 msk smör och rör tills det är smält.)
Skär kakan i rutor.

 
Bild:Privat

Receptet på muffinsen hittar du här

Go kväll!



Kommentera
Postat av: Anonym

2009-01-12 @ 10:01:36
Postat av: Malin B

(Det var jag som tryckte fel nyss. Hm!)



Tredubbel, då har man bakat minsann! ;)

Jag gillar också kakor som det blir många av och som är lättbakade men ändå hur smaskiga som helst.

Dina ser ut att vara helt i min stil.

2009-01-12 @ 10:02:49
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Terese

De där chokladrutorna såg snuskigt goda ut! Får nog ta och baka dom någon dag :-)

2009-01-12 @ 10:03:40
URL: http://terese.wordpress.com
Postat av: Anna

Jag är oxå stort fan av att baka i långpanna, det ska gå fort och vara enkelt :).

Längesen jag gjorde muffins... måste nog ta mig i kragen till helgen.

Ha en bra dag!

2009-01-12 @ 10:27:16
URL: http://annashem.blogg.se/
Postat av: Jill

Å så gott det ser ut!



Känner ingen det där man att "inte" har något att göra. Det hade jag igår...frivillig ignorering av allt som skulle hinnas med... ;-)



Ha det fint!

2009-01-12 @ 10:52:29
URL: http://fyrarumochkok.blogg.se/
Postat av: Mrs. b

O nej vad mycket smarrigt du visar... Det vattnas i munnen, men nej inte tänka såna tankar nu när kalori-räkningen påbörjades igår... :-)

2009-01-13 @ 18:26:57
URL: http://mrsbandco.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0