8 minuters KNÄCK


Bild:Privat©HUSnrNIO

Årets knäckiga knäck med hackad mandel står nu och ser inbjudande ut på vår köksö.

Jag avskyr att koka knäck.
Att stå vid spisen och röra och röra och se köksklockans minuter ticka på.
Jag har inte tillräckligt med ro i kroppen för att stå på samma fläck och ägna mig endast åt att röra i en gryta.

Sen när man väl gjort det hur länge som helst och knäcksmeten är färdig att hälla upp så blir det en massa spill så att hälften av smeten hamnar vid sidan om de flygande knäckformarna och då känns den där eviga grytrörningen än mer meningslöst.

Här hemma kokar vi istället vår knäck i micron.
Man bara tjoffar ner allt i en glasskål och ställer in i micron och sätter igång den.
Åtta minuter senare plingar det och då är knäcken färdig att hällas upp.

Visserligen kommer man inte undan den lite trixiga hällningsprocessen (men med lite blött under knäckformarna håller de sig ganska bra på plats) men man har iallfall undsluppit att stå vid spisen och trampa...

Detta behövs till ca 30 stycken:
1/2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1/2 dl hackade, skalade mandlar
Knäckformar

Så här gör du:
Ställ pappersformarna på en vattenfuktad bricka 
Blanda alla ingredienserna utom mandlarna i en glasskål som tål microvågsugn
Koka blandningen på 600 watt i 8 minuter
Rör ned de hackade mandlarna
Fördela knäcksmeten i pappersformarna


Kommentera
Postat av: Popprinsessan

Jag brukar också göra micro-knäck! Och har heller aldrig fattat knepet med att få det i formarna utan en massa kladd...



Idag hade jag tänkt göra chokladkola, men än så länge har jag inte fått tummarna loss :-)



Hoppas att du har en skön lördag!

Kram!

Postat av: Lisa

Förra året köpte jag en knäcktratt hos dekoreramera och fasen vad bra det är!! Ett litet tips.. ;) Portionerar ut knäcken i formarna helt perfekt utan spill! Samma med kola (om man vill ha den i ex silikonformar) eller ischoklad. Kostar nästan ingenting.



Tyvärr så märkte jag, nu när jag skulle hitta länk för att tipsa er, att den inte verkar finnas kvar. Men den kanske kommer åter eller så hittar ni den nån annanstans!



Ska testa microreceptet, tack! :)

2010-12-04 @ 16:25:05
URL: http://www.lisabogren.se
Postat av: Catrin

Har gjort i micron de senaste åren, men just idag blev det i stekpannan... och guuuud va lång tid man får vänta.. Hade glömt =)

2010-12-04 @ 19:29:10
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/
Postat av: annica

låter himla smidigt och bra!

2010-12-04 @ 21:57:11
URL: http://familjenbranting.blogg.se/
Postat av: Susanne

Microknäcken måste jag testa....

2010-12-04 @ 23:04:08
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.com/
Postat av: kickan

Hej, vart har du hittat hel vita knäckformar !? Letat karlstad runt utan att finna det själv :(

Skulle vara jätteglad om du kom ihåg :)

2010-12-05 @ 00:03:02
Postat av: Milliez - 23år & 3-barnsmamma

Så himla smidigt. Detta måste testas! :)

2010-12-05 @ 08:43:14
URL: http://milliez.nu

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0