KRISPIG MARÄNGTÅRTA

Den blivande sjuåringen har själv fått bestämma vad för slags tårta det ska bjudas på idag.

Valet var enkelt för henne.

En krispig marängtårta med vaniljkräm (vi skippade den klassiska "äggulefyllningen" som egentligen är tänkt att göras till denna tårta då W inte är särsklt förtjust i den), grädde, söta mandariner på burk toppad med riven choklad.

Under namnet ska de sju tårtljusen stå om en stund.


Bild:privat©HUSnrNIO

Krispig marängtårta
4 äggvitor
3 dl socker
100 g blockchoklad (jag gjorde en botten med choklad och en utan)
3 dl Rice Krispies

Garnering
Vispgrädde
Mandariner på burk
Blockchoklad

Gör så här:
Vispa äggvitor och socker till en tjock marängmassa.
Hacka chokladen. Vänd ner chokladhack och rice krispies.
Bred ut marängmassan på ett bakplåtspapper i en långpanna. 
Grädda mitt i ugnen i 125°C, 1 tim och 15 min. Låt svalna i ugnen men dra bort bakplåtspappret innan bottnen har svalnat helt.

Vispa ihop vaniljkrämen (Marsan).
Bred krämen på den ena bottnen och lägg den andra ovanpå. Vispa grädden och bred den över tårtan.
Dekorera med mandariner och riven chokladen. 

Tårtan är godast om den läggs ihop minst 1/2 dag innan servering.



Kommentera
Postat av: Prinsessan på Ärten

Mumsig och fin tårta!!!

2010-12-11 @ 15:24:12
URL: http://prinsessanpaartens.blogg.se/
Postat av: Malin

Så mysigt och roligt med kalas:)

Och den tårtan ser fantastiskt god ut!



Ha en mysig kväll!

2010-12-11 @ 19:32:48
URL: http://minbebis.com/blogg/tultaliten
Postat av: Erika

Jag tror vi har varit lite bortskämda med tandsprickningen för hon har varit gnällig en dag innan varje tand bara! :)



Haha, klart han vill vara som storasyster ;)

2010-12-11 @ 19:57:58
URL: http://mylittlewords.se
Postat av: Linda

Ser riktigt smarrig ut, hoppas hon haft en bra dag!

Kram

2010-12-11 @ 20:36:51
URL: http://www.uppochnervandahuset.se
Postat av: Tina

Oj vad den ser god ut! Min man älskar maräng så detta är nog en tårta för honom. Jag hoppas din tjej har haft en fin dag. Önskar er en fin tredje advent. Kram!

2010-12-12 @ 07:15:48
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0