GARNBOLLAR

När jag gick i lågstadiet så fick jag lära mig att göra garnbollar.

Jag tyckte om att pyssal redan då och älskade att lära mig nya pysselsaker.

Garnbollar tillverkade jag massor. Både stora och små, enfärgade och med flera olika färger.
Jag hade två hängandes på ryggsäcken, vår katt hade flera stycken att leka med och om jag inte minns fel så hängde det även några stycken hemma.

Nu har W lärt sig att göra garnbollar på fritids och då passade jag på att friska upp minnet om hur man gör och provade på att göra jag själv också.

Jag kom inte riktigt ihåg själva slutstadiet av det hela men W förklarade på sitt allra bästa pedagogiska sätt så nu har jag gjort mig en alldeles egen garnboll av modell mindre.
W, som gör en stor, håller fortfarande på och lindar garntråd.
Hon hade lite svårt att linda tråd då hon ville ha koll på mig så att jag gjorde rätt...

Att göra garnbollar är ett ganska enkelt pyssel man kan göra tillsammans med barnen och som ger ett fint och roligt resultatet när man är färdig.

Kanske blir garnbollen årets julklapp... ;)

Bilder:Privata©HUSnrNIO


Så här gör du en GARNBOLL:

Du behöver en bit kartong eller tjockt papper, garn, ev. en nål eller virknål. 

Klipp ut två cirklar ur kartongen.
Gör en mindre cirkel i mitten och klipp ut även den. 
Lägg cirklarna ovanpå varandra.
Vira garn runt så många varv att hålet i mitten nästan är borta.
Använd en nål eller virknål i slutet så går det lättare.

Klipp upp garnet mellan kartongcirklarna och trä in en garnbit och knyt om bollen hårt.
Dra sedan bort kartongcirklarna. 
Skaka bollen och klipp den ev. jämn.



Kommentera
Postat av: MammaMorran

Du kanske kan be W göra en åt Kattis ifall hon har lust :) Kattis lär älska garnbollar!

2010-11-30 @ 16:00:53
URL: http://mammamorran.blogg.se/
Postat av: Linda

kul! det där brukar jag göra med mina förskolebarn, kanske skulle göra det med dottern =)

2010-11-30 @ 17:24:58
URL: http://www.lindisen81.blogspot.com
Postat av: curlingmamman

Mysigt med pyssel kram och ha en mysig kväll!

2010-11-30 @ 18:30:18
URL: http://blogg.amelia.se/curlingmamman/
Postat av: Therese - Femstjärnigt

Åh här började vi för några veckor sen att göra garnbollar också! Tanken var att vi skulle fylla granen i år med barnens garnbollar. Tyvärr hann vi inte få ihop så många innan barnen ledsnade så jag köpte nytt julgranspynt i stället. Synd, för jag tror det hade blivit jättefint! :)

Kramar

2010-11-30 @ 19:31:16
URL: http://tess74.blogspot.com/
Postat av: Maria

Ja de där bollarn kommer jag ihåg.

De hade man hängande både här & där:-)

Ska nog ta & göra lite boll pyssel med Saga.



2010-11-30 @ 19:38:52
URL: http://sagafia.se
Postat av: Alfva

Åh, just garnbollar var en av få saker som till och med jag klarade av att göra någorlunda. Jag älskade att sitta där och rulla, pilla och sen klippa!

Om några år tar vi definitivt upp det här hemma med!

2010-11-30 @ 19:57:19
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Susanne [Snusans inredningsblogg]

Ååh, nu blir jag nostalgisk, jag var helt besatt av att göra såna där när jag var liten. Det ligger massor hemma hos mina föräldrar. Minns att jag bestämde mig för att göra världens största boll. Den ligger nog fortfarande halvfärdig i någon låda hos dem... :P Det händer att jag gör sådana än idag. Det är lite avkopplande på något vis. :)

Minns en annan grej man gjorde när man lindade garn runt ena handens alla fingrar på något sätt och sedan trädde igenom på något vis, så att det blev en lång korv till slut. Sen kunde man göra bläckfiskar av flera långa korvar. Hm... Känner du igen det...?

2010-11-30 @ 20:11:41
URL: http://inredningsbloggen.wordpress.com
Postat av: Fröken M

Åh, sånnaa där gjorde vi på dagis när jag var liten och jag vet inte hur många min mamma tvingades hänga upp hemma :)

Ikea är super trevligt, MEN - som sagt man ska ha bil om man ska dit. Nu blev det knappt någon shopping eftersom jag var tvungen att släpa det på bussen och det gör jag inte om när det är minus grader ute ;)

2010-11-30 @ 22:24:39
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Fatima (Isayah's mamma + BF i mars)

Åh vi har också pysslat idag eller Isayah har bara dregglat haha :)

2010-11-30 @ 22:55:43
URL: http://www.thistakes.com/
Postat av: Hanna

Det där ska Wilmer få pyssla med nån dag, så vi kan slå in den och ge den till kusinen Naemi i julklapp! Min brors katt vill säga :-)

2010-12-01 @ 15:18:58
URL: http://mamzterblog.soclog.se

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0