En mamma har också känslor

Den här dagen slår rekord i längd.
Jag har undrat flera gånger om den någonsin kommer att ta slut och om jag kommer att hålla ihop resten av dess timmar.

Någonting hände efter det att W hade sjungit med kören.
Hon fick världens utbrott och då inte ett sådant som bara säger pang så exploderar allting utan ett som eskalerar allt eftersom och blir nästintill ohanterligt.

Att jag själv var fruktansvärt trött efter ännu en natt tillsammans med lille M tätt inpå och en jobbmorgon var inte den bästa tidpunkten för en blivande sjuåring att testa gränser på så händelseförloppet blev väl lite mer kraftigt pga att jag inte orkade att diskutera och förklara saken mer än jag redan hade gjort.

När det hela var någorlunda över och vi hade dumpat henne hos en kompis begav vi oss mot Kristinehamn för att besöka nyinflyttade vänner.
Att åka til Kristinehamn är gjort på ca en halvtimme men under resan bestämde sig M för att ta efter sin storasyster och bröt ihop han också.

Jag trodde för ett tag att det skulle komma blod ur mina öron av de närmsta timmarnas skrik och var nästan beredd att kasta mig ur bilen på självaste E18.

Tillslut somnade M och några timmar förflöt med trevligt sällskap och god mat men med en inre stress över att jag skulle tillbaks till jobbet framåt kvällen.
Vi lämnade den lilla staden något för sent så hemfärden blev en stressig sådan och väl hemma bytte vi bilar och jag kastade mig iväg till dagens andra arbetspass.

Halv åtta var jag hemma och då började det hela om igen.
M skrek, W skrek och jag skrek nästan jag också.
Satte mig vid matbordet och åt en bit kött med några salladsblad till och funderade på hur jag skulle orka kvällen med läggningar av dessa två barn.

L åkte på bio och jag kopplade på autopiloten.
Gick igenom högen av använda kläder på W:s rum, satte igång tvättmaskinen, vek torktummlad tvätt, gick några varv i huset och plockade upp alla grejer som låg kringspridda vind för våg osv. osv.

M:s läggning tog lång tid men när han väl tystnade hade jag och W ett bra samtal om hur dagen hade blivit och varför.
Jag försökte på ett pedagogiskt sätt, kämpandes för att inte börja grina av matthet, förklara för henne om det som hänt idag. Vad som är ok och inte m.m.

Blev en bra pratstund och när jag sen satt där vid hennes sängkant, kliandes henne på ryggen och sjungandes Linn Marias undebara Prins Noel (den är så vacker tycker både jag och W så det gör ingenting att den handlar om en prins istället för en prinsessa...) med min matta stämma så föll tårarna.
Utmattning, känslor och en massa grubblerier med dem.

De är mitt allt de här två barnen men en mamma är också en helt vanlig människa av kött och blod och ibland trytande energi. Som kan bli sårad, behöver närhet och vänliga ord. Att bli sedd.

Jag ser ingen anledning till att inte prata, om än på ett sätt så att jag vet att W förstår, om sådant med henne.
Att en mamma kan vara trött.
Att mammor också kan behöva be om förlåtelse för att det råkat slinka ur dem ett mindre bra ord eller en höjd röst.
Mammor kan säga ordet förlåt.
Men mammor kan också vara trötta och ha en mindre bra dag (jag avskyr uttrycket "dålig dag") och det behöver man inte be om förlåtelse för att man har så länge man inte låter det gå ut över andra.
Osv, osv...

Nu sängen med min söndagsbilaga...
Gonatt!



Kommentera
Postat av: Mamma Stina

De är ju himla fina också! Vi hade en tävling i somras med en almanacka därifrån som pris! 5 st vann.

=) Har du liten eller stor size?

2010-10-11 @ 00:00:18
URL: http://minbebis.com/blogg/stina/
Postat av: Popprinsessan

Åh, ja, mammor kan också vara trötta!! Ibland blir det liksom för mycket och jag känner också att jag vill skrika eller låsa in mig ensam i ett rum där jag kan få vara ifred en stund. Men oftast funkar inte livet så utan det är bara att hantera det jobbiga, vilket ofta ger mig dåligt samvete efteråt eftersom jag kanske tycker att jag varit för hård mot L som ändå bara är 4,5 år. Men trots sin unga ålder tror jag att hon ibland vet precis vilka knappar hon ska trycka på..



Nu håller jag tummarna att det ska vara en härligt glad tjej utan utbrott iaf 1,5 vecka eftersom L och jag är själva i Thailand :-)



Kram på dig och hoppas att du får en bra dag!

Postat av: Tina

Åh vad skönt att läsa att ngn vågar sätta ord på det som jag känner. Du har så rätt så rätt. Skickar dig massor av styrkekramar!

2010-10-11 @ 07:45:46
URL: http://familjenrosmer.blogspot.com
Postat av: Hanna

Vissa dar är verkligen tyngre än andra, där du skrev, "M skrek, W skrek, och jag skrek nästan också." Bara så du vet där hade jag skrikit! Ibland låser jag faktiskt in mig på toan och grinar lite för att orka fortsätta. Man kan inte vara fullkomlig som förälder, man är en människa med fel och brister och ibland blir det för mycket. Styrkekramar till dig och förhoppningar om att den här dagen blir bättre! Kram

2010-10-11 @ 08:12:27
URL: http://mamzterblog.soclog.se
Postat av: Hanna

Nu vart jag så engagerad i ditt inlägg att jag missade att skriva svar på din kommentar i min blogg :-)



Ett glas vin till pizza är verkligen inte dumt! Det var extra gott efter att ha städat och fixat hela dagen :-)

2010-10-11 @ 08:16:31
URL: http://mamzterblog.soclog.se
Postat av: Linruz -en inblick in min värld

Stor styrkekram till dig.

Lina

2010-10-11 @ 08:20:27
URL: http://www.linruz.se
Postat av: ✫ Jenny Ölmebo ✫ Fru & 4 barnsmorsa ♥

Ja visst har man känslor, absolut.

bara för att man själv blir ledsen och tårar kommer så betyder ju inte det att man inte älskar sina barn .



Jag älskar mina 4 busar och ett liv utan dom skulle vara det värsta som finns.



man har vissa dagar där det e mkt gnäll å tjaffs, och som du själv skriver, man är inte ner än människa, en föräldrer är oxå mänsklig,



Stoooor kram

2010-10-11 @ 08:46:32
URL: http://jennyolmebo.blogg.se/
Postat av: Yvonne

sv: Nej, vi får stanna hemma idag med. Hon är mer snorig än någonsin =(



Hoppas du fick en god natts sömn iaf,

det är ju guld värt!

(väldigt fin blogg förresten)

kram

2010-10-11 @ 09:07:15
URL: http://ourpeanut.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Usch vissa dagar är bra mycket värre än andra. Ibland orkar man bara inte med allt, jag är precis likadan. Hoppas att din dag idag är bättre. /Kram

2010-10-11 @ 09:18:48
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Denise - Mamma, foto, galenskap

Jag är fascinerad över hur mycket vi mammor orkar.



sv: Maten du kommenterade ska du absolut lägga på minnet, super enkelt! :D Och chokladen, det gör du rätt i haha :D

2010-10-11 @ 11:56:22
URL: http://knoddenojag.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0