Projekt en Tisdag

Efter att ha sandpapprat och spraymålat nästan alla ramar svarta (färgen tog slut) var det idag dax för nya projekt.
En massa påbörjades, något enstaka blev färdigt, men de flesta väntar på att avslutas.

Jag har bl.a varit på sandlådeturné runt om i vår stad.
Bockat av på internet de sandlådor som jag vill se irl, ringt och pratat med olika företag som säljer sandlådor (allt från Plantagen, BR, OBS, Ica Maxi m.fl) och slutligen åkt och kikat på några utav dem.
Viktigt för mig var att det fanns ett färdigt skydd till dem (vi har flera katter som springer på tomten) och att de var i en storlek som kändes bra, inte för stor - inte för liten, alltså alldeles lagom med andra ord.
Köpet föll på en sexkantig sandlåda från Hörby Bruk, samma företag som gör den berömda CanCan gungan.

Sandlådan är som sagt sexkantig med tryckimpregnerade brädor och har hörn av UVbeständig plast.
Största bredd är 1,5 m och sitthöjden är 0,28.
Till sandlådan finns ett överdrag, som också är sexkantigt, och som man håller på plats med ett snöre som dras åt. En enkel åtgärd för att slippa leka i kattbajs.
Nu ska den bara ställas på plats och fyllas med sand.

Vårt hus består av tegel och trä i själva nocken, där ovanvåningen börjar menar jag (har ingen aning om vad det heter).
Teglet är vitt och trät är målat i en mild grön färg.
När L byggde förråd förra sommaren målade vi det vitt, även lektsugan är vit, carporten och altanen/baksidan förrutom den insidan vars vägg är det gamla förrådet (där vi byggde det tonårsrum som har gått under namnet hångelrummet där numera E har sitt rum) eftersom det är en del av garaget som är grönt.
Det är inte fint att sitta på altanen och se denna gröna färg tycker jag (jag vill även måla träpanelen på huset vit) så därför gjorde jag och min mamma en första strykning med vit färg idag när lilla M sov sin förmiddagslur.

Min pappa har skurat altantaket så nu finns det inte ett spår av mossa kvar på det.
Även den del av carporten in mot grannen har fått sig en tvätt och väntar nu bara på att bli målad.

Något av dagens projekt som däremot blev helt färdigt var vårt lilla staket på framsidan som nu står och lyser underbart vitt markerande tomtgränsen mot grannen. 

Sandlådan, som faktiskt blev ihopmonterad av L och pappa under kvällen.

©HUSnrNIO

Den gröna väggen är snart ett minne blott...

©HUSnrNIO

En otrolig skillnad på altantaket efter tvätten. Det kändes som att det var snudd på nylagt:)

©HUSnrNIO

Nymålat staket. Om man kisar med ögonen kan man nästan tro att man bor på Wisteria Lane...

©HUSnrNIO

Det pågår ytterligare ett projekt här hemma just nu. Nämligen att lära lilla M sova utan napp på nätterna.
Efter att ha pratat med/fått råd på bvc och diskuterat ämnet med några mammor på öppna förskolan som enbart hade positivt att berätta om tiden efter de hade vant sina barn av med napp bestämde jag mig idag för nu börjar vi.
Nu hoppas jag på att det inte ska ta alltför lång tid för M att vänja sig av med napp på natten och att jag snart ska få uppleva hur det är att sova flera timmar i sträck istället för att springa upp och stoppa i nappen varannan timme.
Wish us luck!





Kommentera
Postat av: Anonym

Det kom aldrig ngn länk till vaxduken :)

2009-04-29 @ 08:06:30
URL: http://livinglikelinda.blogg.se/
Postat av: Lottis

Sluta med napp eller göra som vi gjorde...Kastade ner ca 14 stycken på en gång så det ALLTID fanns en att stoppa i munnen..vilket iofs förutsätter att barnet kan stoppa in de själv :) Lycka till med ALLA projekt...själv är jag galen och åker till ULLARED på 1 maj!!!

2009-04-29 @ 08:13:25
URL: http://charlotta.brohede.se
Postat av: Speja

Vad flitig du är! Lycka till med nappavvänjningen:)

2009-04-29 @ 09:01:19
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Maria

Vad duktig du är, men hur hinner du? Jag ser fram emot när vår trädgård börja anta lite form. Just nu är den förskräcklig. Vi skall också skaffa sandlåda, men jag tror att maken bygger en. Återkommer med resultat senare i sommar.



Må så gott//Maria

2009-04-29 @ 09:27:08
URL: http://petrifiedinpink.blogspot.com
Postat av: Antis

Ahh... det är därför han inte sover?? Vi gjorde som ovanstående- köpte MASSOR av nappar så han kunde hitta en hur han än vred sig. Hoppas hoppas det löser sig för dig! Kram!

2009-04-29 @ 09:30:50
Postat av: Dorothéa -Nybliven tvillingmamma till Noah & Jolie.

Å vad ni pysslar och pysslar.

Kul.



Tack för din kommentar, ja ska bli roligt när dem blir lite äldre och kan leka med varandra =)

Ska bli kul att se deras samspel.



Hoppas ni får en bra dag!

2009-04-29 @ 10:40:06
URL: http://theans.blogg.se/
Postat av: utlandsmamman

Hej, vad kul att du hittade in till mig! Vilka roliga trädgårdsprojekt ni har att pyssla med. Härligt när man börjar komma igång på våren. Kram

2009-04-29 @ 11:44:19
URL: http://utlandsmamman.blogspot.com/
Postat av: Sofi

Det är roligt när våren kommer o man kan börja pyssla med div saker.´... Hoppas att det går bra med napp borttagningen på nätterna :) Själv får jag nog stå ut ett tag till i alla fall när de gäller maten. Han behöver nog det för o komma ifatt viktmässigt! /Ha en fortsatt bra härlig vårdag! /Sofi

2009-04-29 @ 13:37:42
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: MO

Gud vad ni har hunnit med mycket....Det är väl det vackra vädret som ger en sådan arbetslust...likadant här. Så fint det kommer bli när ni målat klart, tänk att färg kan göra sådan skillnad.

Lycka till med nappträningen, kramar

2009-04-29 @ 17:46:02
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: Linda

Oj vad ni legat i, du har inte lite energi att låna ut till oss.

Vi har tusen projekt att ta itu med men orken finns liksom inte:(

Lycka till med nappavvänjningen, hoppas det löser erat nattsping.

Kram

2009-04-29 @ 20:01:24
URL: http://lindam.blogg.se/
Postat av: Anonym

De låter som att ni har fått en hel del gjort idag, sådana dagar är fantastisk, man känner sig så nöjd.



Visst är lampan fin men den går nog, precis som du säger, inte att hänga var som helst. Den kräver lite storlek på rummet och lite extra takhöjd annars tror jag inte att den kommer till sin rätt.



Ha en trevlig Valborg!

2009-04-29 @ 21:44:59
Postat av: Angelica

De var jag i inlägget ovan, namn och adress försvann när jag skickade...

2009-04-29 @ 21:46:04
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Lene Stern

Hej!



Vilken fin sandlåda!

Var köpte du den till slut? Har varit på en turne i dag- men hittade inte den här fina :-)



Och otroligt häftig bilbana!! Den måste vi nog fundera på att kopiera..



Lene

2010-06-12 @ 20:39:02

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0