Ljusets drottning

Så kort det där firandet är när barnen har ljus i håret, sjunger de välbekanta sångerna där ljusets drottning hyllas samtidigt som de tappert försöker skrida fram utan att snava på en alltför lång lusseskjorta!

Luciakronan plockades fram ifrån vinden. I år fick jag göra den ett hack större och därför virade jag ett nytt rött band runt den. Lusselinnet stryktes och det tjocka röda bandet likaså.

Med varma kläder inunder luciaskruden skred de sen fram i mörkret längs cykelvägen på väg mot den fackelprydda gräskullen.
Mörkret lystes upp av över hundra barn med ljus. Luciakronor, tärnljus, lyktor och en och annan stjärna. Luciasånger blandades med julsånger. Barnen sjöng och sjöng. Publiken klappade i händerna och beundrande suckar hördes där jag stod inklämd med min videokamera mellan två långa människor.

Efter en stunds fika och mingel på skolgården var firandet över och med ett brunfärgat lucialinne, en trött lucia sittandes på cykelns pakethållare, en ettåring hög på kakan han fick vid  fikat och därav hojtandes i sulkyn promenerade vi hem.
Årets luciafirande var över för den här gången.
Nästan lite snopet snabbt känns det som.

©HUSnrNIO

Till luciafirandet hade vi med oss fröknarnas God Jultavlor.
W hade gjort två stycken kort och skrivit god jul som vi band fast i snöret runt paketen.
Tavlorna mottogs med glada miner och väldiga tackord.
Jag blev nästan lite förvånad. 
Fick känslan av att ingen brukar ge presenter eller en god julhälsning efter en gången termin.
Vi har gjort så de tre sista åren av W:s dagistid och jag minns att jag under min egen skoltid gav fröken en present vid terminsslutet.

Ett sätt att säga tack för den här, i W:s fall allra första, skolterminen. 
Ett tecken på att vi uppskattar det enorma jobb som dessa två lärare gör för, och tillsammans med, våra barn under alla de timmar barnen är i skolan.

När det blev tavelprat så passade fröken (är en lärare och en fritidspedagog i klassen) A på att kommentera alfabetstavlorna som W hade med sig till skolan.
I brevet som jag skickade med tavlorna hade jag bl.a skrivit att hon fick ta ställning till hur hon ville göra med dem inför klassen. Om hon ville dela ut dem direkt eller när någon fyller år.
De hade valt att dela ut dem på samlingen samma dag.
A hade läst upp namnen och W hade stolt gått runt och gett varje barn sitt tavelvykort.
Fröken tyckte om tavlorna och beställde två stycken som är tänkta att hennes barn ska få i julklapp.
Kul med positiv kritik (även om jag kan ha lite svårt att ta det...).

Dax att klicka fram "att-göra-listan" inför lördagens kalas ur mobilen (kom på en hel del saker igår när jag gått till sängs och då är det bra att mobilen finns där på sängbordet) och försöka uträtta några utav dem.



Kommentera
Postat av: Linda

Vilken fin lucia, på Oscars skola firar bara 4orna lucia ,inga andra, jättetråkigt.

Men vi ska till de andra barnens dagis på fredag morgon, det blir mysigt. Så Oscar får hänga med dit och få lite feelings:)

Kram

2009-12-09 @ 10:44:17
URL: http://uppochnervandahuset.se
Postat av: Linruz

Det är klart att de gillar dina tavlor. de är ju hur fina som helst.

Ha en fin dag.

Kram Lina

2009-12-09 @ 10:45:19
URL: http://www.linruz.se
Postat av: sofi

Vilken fin Lucia :) Ha en bra onsdag!

2009-12-09 @ 12:28:51
URL: http://sofij77.blogg.se/
Postat av: Sockenvägens Söta

Vilken fin lucia! Och jag kan med lätthet förstå fröknarnas glädje över tavlorna, samt de andra barnens glädje - vilken omtanke du/ni visar med denna gest!!! Helt underbart värmande att det finns så fian föräldrar som du där ute, jag tycker det hör till, även här kommer en liten gåva att ges till fröknarna, har gjort det sedan Luran började dagis... Hör som till, men många tar nog dem för givna.



Här har sjukstugan mattats av, mannen och dotter sover sött och jag borde baka eller hänga en tvätt, men ooops, hamnade ju här istället ;-)



Bäst att hasta vidare - lämnar en stor kram!

Måtte Herr Kräksjuka inte knacka på just er dörr!

2009-12-09 @ 13:24:32
URL: http://lurans.blogg.se/
Postat av: Susihus

Klart att de gillar dina fina tavlor! Må gott

Kram

2009-12-09 @ 14:31:51
URL: http://susihus.blogg.se/
Postat av: Anna

Jättefin lucia! Min femåring har lucia utomhus i morgon bitti. Det blir spännande, för detta är första gången de ska vara ute. Klart att de gillar dina underbara namntavlor! Kram Anna

2009-12-09 @ 18:24:19
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Angelica

Vilken söt liten lucia. På fredag vi ska på luciafirande på dagis för första gången, lite pirrigt.

2009-12-10 @ 00:28:26
URL: http://varthusbygge.blogg.se/
Postat av: Terese

Vilken söt Lucia! Förstår att fröknarna blev glada när de fick de fina tavlorna!

2009-12-10 @ 22:54:52
URL: http://terese.wordpress.com

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0