Knäck rimmar på Mandelbräck

För några veckor sen provade jag på att koka knäck i micron för första gången.
Är ju nästan en lögn att påstå att man kokar knäck när man går tillväga på det sättet.
Det är ju micron som sköter hela koket liksom.
Istället för att ställa ut knäckformarna och hacka mandeln före man börjar med själva kokningen och rörandet kan man nu göra det under tiden som knäcken kokar sig själv i micron och när man är färdig med det är det bara att hälla över smeten i en glaskanna och börja fylla formarna. 

Min första sats med knäck är sen länge uppäten så därför har jag nu kokat nytt.
Två omgångar, en med mandel och en utan.
Själva prickningen av knäckformarna vid upphällningen gick betydligt bättre den här gången.
Läste i ett av julmagasinen att man kunde fukta ytan man ställer formarna på för att undvika att de stjälper när den varma knäcksmeten fylls på.
Det fungerade alldeles utmärkt faktiskt.

Något annat som är gott är Mandelbräck.
Om man vill byta ut russin och hela mandlar som tillbehör till glöggen t.ex så kan jag rekommendera mandelbräck.
Ett knaprigt och mycket gott tilltugg.

Grovhacka sötmadel.
Smält socker i stekpannan.
När sockret precis har smält är det dax att hälla i den hackade mandeln.
Rör runt så att all mandel blir täckt av sockret och stjälp upp röran på bakplåtspapper (detta ska ske ganska snabbt så man inte bränner sockret).
Försök platta ut mandelröran något innan den stelnar till en stor klump. 
Låt svalna och skär eller bryt sen loss bitar.

©HUSnrNIO

Nu ska jag snart dumpa M hos L och få mig en liten stund på stan alldeles ensam.
Har en lista på ärenden som ska prickas av.
Kalasfix blandat med lite julklappsshopping.

Ha en trevlig förmiddag!



Kommentera
Postat av: Helen

Här är det verkligen jul i massor.

Va ett bra tips med knäcken.

Jag fick min hälft att göra knäck så jag slapp grisa med det och kan bara koncentrera mig på att äta dom.

Men jag tänkte göra lite annat julgodis i helgen med barnen.

Är kul att pyssla lite med dom.

ha en toppen dag.

Kram

2009-12-10 @ 11:41:06
URL: http://famstenstromsblogg.se
Postat av: Duracellmamman

Vilket smart tips med knöcken i micorn. Att inte jag liksom har kommit på det redan för 10 år sedan ;-) Ack dessa alla fingrar som man har bränt varje år :-D



I helgen ska här kokas vår årliga knäck... fast den här gången i micron :-)



Tack för ett super bra tips!



Varma kramar!

2009-12-10 @ 12:13:49
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: Duracellmamman

Det är med en stor Ära som jag tilldelar Dig 2009 års Nobelpris inom ämnet Mammakunskap!



Läs mer här: http://duracellmamman.se/wordpress/?p=554



Varma grattis kramar!

2009-12-10 @ 15:05:53
URL: http://www.duracellmamman.se
Postat av: mo

Javisst är det smidigt att göra den i micron, brukar jag med göra....



Så fin bloggen har blivit (ja den är alltid fin, men så vintrig o fin nu...det gillar jag).



Ha en skön kväll,kram

2009-12-10 @ 18:16:38
URL: http://medaljongen.blogg.se/
Postat av: hemmabloggaren

Shit va gott, fast jag försöker undvika knäck så man slipper spendera juldagen hos jourtandläkaren :D

2009-12-10 @ 20:13:40
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com
Postat av: freja

mmmmmh.. åh, måste göra knäck i helgen!

2009-12-11 @ 00:58:24
URL: http://stocktownstories.blogg.se/

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0