KNÄCK, MANDELMASSA & JORDNÖTSGODIS


Bild:Privat©HUSnrNIO

Julgodisets tid är här och det gillar vi!

MANDELMASSA och CHOKLAD är en underbar kombination enligt mig.
Enkelt ska det vara och vad kan vara enklare än att rulla en liten bit madelmassa, lägga den i en ischokladform och sen fylla formen med smält choklad!?
Den ljusa blockchokladen smälter jag i micron (kör korta pass och rör om ofta så den inte bränns) tillsammans med lite cocosfett.
De hjärtformade ischokladformarna har jag köpt på Ica. 


PUFFIGA JORDNÖTSBITAR hittade jag i tidningen Hembakat som jag lusläste i går kväll.
Så otroligt segt goda och även de var enkla att göra.

Detta behövs till ca 30-40 bitar:
170 g jordnötssmör
2 dl ljus sirap
1 dl strösocker
9 dl rispuffar
175 g mörk choklad

Gör så här:
Blanda jordnötssmör, sirap och socker i en stor kastrull. Sjud tills sockret smält och rör om.
Häll i rispuffarna och rör om.
Klipp till bakplåtspapper och lägg det i botten av en folieform, ca 20x25 cm.
Fördela massan i formen och platta till den så att hela botten täcks.
Smält chokladen och bred ut den jämnt över hela massan.
Låt chokladen stelna något i rumstemperatur.
Skär upp bitar innan chokladen stelnat helt men vänta så pass att chokladen inte är lös.
Ställ de uppskurna bitarna i kylen så att chokladen stelnar.
Förvara godiset kallt i lufttät burk.


Hur man gör snabba knäck hittar ni här.


Nu ska vi åka in till stan och gå på musikal. W ska vara häst och är nu klädd helt i svart.
Det ska verkligen bli superkul att äntligen få se och lyssna till vad barnen gjort en hel termin på Barnmusikskolans minimusikal.


Kommentera
Postat av: Michan

Vad gott det såg ut, ska prova dom puffiga för dom har jag aldrig hör talas om förut.

Kram

2010-12-05 @ 13:26:27
URL: http://michaela-michan.blogspot.com/
Postat av: Alfva

Hit skulle man alltså inte gå in om man inte ville bli godissugen...;)

Älskar knäck, men misstänker att det vore att sättaspiken i kistan i mina försök att undvika farbror tandläkare! :p

2010-12-05 @ 15:45:13
URL: http://Alfvan.wordpress.com
Postat av: Miriam

MUMS!

Kram!

2010-12-05 @ 17:37:18
URL: http://bamsebusfunderingar.blogspot.com/
Postat av: Elin

Det ser jättesmarrigt ut, och vad bra med tips på knäck som går snabbt för jag hade planer på att göra flera sorters julgodis i år då vi ska fira hos oss för första gången, men hittills har jag inte ens börjat söka recept..

2010-12-05 @ 20:34:28
URL: http://elinochalva.blogg.se/
Postat av: Malin

Sågott det ser ut :)

Får nog med baka lite julgodis i dagarna, fårnog t och testa de puffiga jordnötsbitarna.



Mysigt med barnmusikal:)

Kramar

2010-12-05 @ 20:44:33
URL: http://minbebis.com/blogg/tultaliten
Postat av: Milliez - 23år & 3-barnsmamma

åh vad gott!

Den som hade tiden att baka sådär :D

2010-12-05 @ 21:46:37
URL: http://milliez.nu
Postat av: Linda - en vimsig mamma

ja usch för att vara sjuk, man orkar och hinner inget alls...tur att sambon var ledig denna helg!

Vi skulle också ha gjort knäck och julgodis idag men så blev det inte pga av mig..kram

2010-12-05 @ 23:26:58
URL: http://holen666.blogg.se/
Postat av: Mama Malin

Ooou dags att baka julgodis! Tack för påminnelsen ;). Jätte härligt blogg btw med riktigt fina bilder!

2010-12-10 @ 09:03:48
URL: http://minbebis.com/blogg/mamamalin

INNAN DU KOMMENTERAR:

[] Positiv och konstruktiv feedback uppskattas.
[] Kränkande kommentarer raderas och ip-adresser spärras.
[] Olaga hot eller förtal kommer att anmälas. Du är inte anonym på nätet!
[] Alla bilder och texter är upphovsrättsskyddade. All stöld kommer att anmälas.
[] Ställer du en fråga utan att ha en blogg så svarar jag i mitt kommentarsfält.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

NAMN:
KOM IHÅG MIG?

E-POST: [publiceras ej]

BLOGGADRESS:

KOMMENTAR:

Trackback
Startsida En skåning, numera bosatt i Värmland, som bloggar om familjelivet och dess mot- och medgångar. Min vardag med arbete, en stor familj med två egna barn och två bonusbarn. Mitt hem, scrapbooking, en massa ständigt pågående pyssel och projekt. Sen en tid tillbaks gör jag, på beställning, personliga barntavlor, och även tavlor passande till andra platser i hemmet. Förslag på tavlorna hittar ni här på bloggen. HUSnrNIO innehåller allt detta i en enda röra kryddat med en massa foton då jag gärna dokumenterar vår vardag genom kameralinsen.

Design & Copyright HUSnrNIO 2010 Totalt antal unika besökare Online nu:
Bloggar av mammor och gravida
RSS 2.0